Naar inhoud

Hoe digitale technologieën ons leven rond 2030 transformeren

Rond 2030 hebben mensen een intensievere samenwerking met machines, die worden gedreven door opkomende technologieën zoals de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G), artificial intelligence , extended reality en het Internet of Things. De menselijke levens ondergaan tegen die tijd een radicale verandering door onder andere de opkomst van smart cities, connected mobilty en robots die mainstream worden.

76 procent van de bedrijfsleiders wereldwijd verwacht aan het einde van het volgende decennium dat de manier waarop de waardevolle tijd wordt benut, door automatisering is geherstructureerd. 56 procent van hen kijkt uit naar het dagelijks gebruik van virtual reality en augmented reality. Organisaties en overheden moeten met het oog op deze ontwikkelingen nu actie ondernemen om de uitdagingen aan te kunnen en zich voor te bereiden op de digitale toekomst.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘The Future of Connected Living – Augmented Humans in a Networked World’ van technologiebedrijf Dell Technologies. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek naar de wijze waarop opkomende technologieën onze manier van leven tegenhet jaar 2030 transformeren. Aan de wereldwijde studie, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksinstituut Institute for the Future en onderzoeksbureau Vanson Bourne hebben 4.600 bedrijfsleiders deelgenomen uit meer dan 40 landen. De onderzoeksresultaten beschrijven een toekomst vol kansen, aangezien geavanceerde technologieën het potentieel hebben om wereldwijd menselijke vooruitgang te stimuleren.

Opkomende technologie die grote verschuivingen in gang zet

De voorspelling is dat technologieën zoals edge computing, 5G, artificial intelligence, extended reality en het Internet of Things samen vijf grote verschuivingen voortbrengen in het komende decennium. Deze verschuivingen kunnen de levens van mensen wereldwijd veranderen.

  1. Networked reality: In het komende decennium wordt cyberspace een overlay bovenop onze bestaande realiteit, aangezien onze digitale omgeving verder reikt dan televisies, smartphones en andere schermen.
  2. Connected mobility: De voertuigen van de toekomst zijn in wezen mobiele computers. We dienen erop te vertrouwen dat deze ons in de fysieke wereld naar onze plaats van bestemming brengen, terwijl we in de beschikbare virtuele ruimtes communiceren, ongeacht waar we ons bevinden. De helft van de ondervraagde bedrijfsleiders – in Nederland 38 procent – gelooft dat men tegen 2030 in een zelfrijdende auto reist.
  3. Van digital cities tot sentient cities: Steden komen tot leven via hun eigen netwerkinfrastructuur van slimme objecten, zelfrapportagesystemen en AI-aangedreven analyses.
  4. Agents en algoritmes: We worden allemaal ondersteund door een zeer gepersonaliseerd besturingssysteem voor het leven dat kan anticiperen op onze behoeften en onze dagelijkse activiteiten proactief kan ondersteunen, zodat we tijd overhouden voor andere zaken.
  5. Robot met sociale levens: Robots worden onze nieuwe partners voor het leven – door onze vaardigheden te verbeteren en uit te breiden. Robots delen nieuwe kennis op hun sociale robotnetwerk om informatie voor innovaties publiekelijk te verzamelen en de voortgang van die vernieuwingen real-time te versnellen. 39 procent van de bedrijfsleiders – in Nederland 47 procent – ziet graag dat machines zelfbewust worden. Verder verwelkomt 70 procent – in Nederland 73 procent – mensen die samenwerken met machines en robots om onze menselijke beperkingen te overtreffen.

Anticiperen op verandering

Veel bedrijven bereiden zich al voor op deze verschuivingen. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat:

  • 76 procent – in Nederland 71 procent – verwacht dat de manier waarop de tijd wordt benut, geherstructureerd wordt door meer taken te automatiseren;
  • meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven geeft aan te verwachten dat networked reality gemeengoed wordt;
  • 56 procent – in Nederland 44 procent – zegt het dagelijks gebruik van virtual reality en augmented reality te verwelkomen;
  • 56 procent – in Nederland 58 procent – zegt te willen dat mensen worden uitgerust met technologie waarmee ze computers kunnen besturen met hun hersenen.

Navigeren door uitdagingen

Deze belangrijke, door technologie geleide verschuivingen kunnen volgens de onderzoekers mensen en organisaties uitdagen die worstelen met verandering. Organisaties die de kracht van de nieuwe opkomende technologieën willen benutten, moeten stappen ondernemen om gegevens effectief te verzamelen, verwerken en implementeren om de snelheid van snelle innovatie bij te houden.

Daarnaast moet aandacht worden besteed aan de eerlijkheid van algoritmen die belangrijke beslissingen nemen: van hoe bedrijven mensen aannemen tot wie in aanmerking komt voor leningen, evenals de groeiende bezorgdheid van mensen over dataprivacy. Overheden moeten leren hoe ze samen kunnen werken om hun gegevens te delen en in te zetten wanneer steden van digitaal naar sentient gaan.

Bedrijfsleiders anticiperen al op enkele van deze uitdagingen:

  • 74 procent van de bedrijfsleiders – in Nederland 70 procent – zegt dataprivacy te beschouwen als een belangrijke maatschappelijke uitdaging die moet worden opgelost;
  • 44 procent – in Nederland 39 procent – vraagt om AI-regulering en duidelijkheid over hoe het wordt gebruikt.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie