Naar inhoud

Hoe het gebruik van data de retail voorgoed heeft veranderd

Data hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de manier waarop retailers hun bedrijfsvoering hebben georganiseerd. Nog vóór het bestaan van online winkelen en connected stores volgden winkeliers al hoe bepaalde promoties presteerden in termen van meer omzet. Wie wil weten in welke richting de retail nu beweegt, hoeft alleen maar te kijken naar wat er gebeurt in China. De online verkoop in dat land is de hoogste in de wereld, maar de fysieke winkel is daar nog steeds goed voor meer dan 80 procent van de totale detailhandel. Jarenlang werd de toekomst van de detailhandel beschouwd als een strijd tussen online en offline. Maar dat pakt nu dus anders uit.

Online gigant Alibaba ontwikkelde een app waarmee klanten zichzelf in een fysieke winkel kunnen identificeren en een persoonlijke ervaring kunnen krijgen. Op het moment dat ze een product selecteren, wordt alle informatie over het item gepresenteerd op een scherm in de winkel. Een andere innovatie die online en offline combineert, is Alibaba's keten van Hema-winkels die sterk afhankelijk zijn van de technologie voor hun bedrijfsvoering. Shoppers kunnen hun boodschappen online bestellen en thuis afgeleverd krijgen of ze zelf ophalen in de winkel. Betalen kan via het Alipay-platform.

Gepersonaliseerde winkelervaringen

Het verzamelen van consumentengegevens is niet helemaal nieuw: loyalty-kaarten bestaan al sinds de jaren 80. Klanten krijgen kortingen of andere voordelen als ze de kaart bij het afrekenen laten scannen. Dit gaf de retailer inzicht in de demografische kooptrends, zij het minder snel dan nu. Tegenwoordig zijn deze data te gebruiken voor een volledig gepersonaliseerde ervaring. Nu zijn er geen drempels meer voor retailers om technologie in te zetten – die niet alleen zorgt voor de ultieme winkelervaring, maar ook voor optimale supply chains. De grootste uitdagingen nu zijn de infrastructuur en het datamanagement. Buiten China vindt de integratie van online en offline shopping ook plaats, maar niet met hetzelfde tempo.

China loopt voorop, vooral omdat consumenten er gewend aan zijn geraakt om online te winkelen met een smartphone. Zij hebben niet de erfenis van shoppen met een desktop of laptop. Dankzij het gebruik van smartphones kunnen retailers nuttige en uitgebreide gebruikersgegevens verzamelen, hetgeen essentieel is voor het bieden van een persoonlijke winkelervaring.

Geen service zonder data

Deze trends en initiatieven onderstrepen dat in de huidige retailomgeving winkels nooit gesloten zijn. En daarom is het aan de retailers om ervoor zorgen dat hun businesssystemen, die de basis van deze nieuwe innovatieve diensten zijn, altijd operationeel zijn.

Retailfuncties worden steeds vaker gevormd en aangestuurd door digitale technologie, waardoor er een grotere behoefte ontstaat aan gegevens om het digitale leven van consumenten en retailwerknemers te ondersteunen. Als retailers de toegang tot hun systemen niet afstemmen op de manier waarop consumenten en werknemers willen kopen en werken, lopen ze tegen problemen aan en dreigen ze gemakkelijk ingehaald te worden door een concurrent.

Het voldoen aan deze nieuwe eisen begint met 2 belangrijke stappen: het creëren van en voldoen aan een business continuity-plan en dit plan sterk richten op beschikbaarheid. De retail kan zich geen downtime veroorloven. Het plan moet alle kritische bedrijfsonderdelen, zowel fysieke als virtuele, beschermen. Het dient ook de volledige supply chain te omvatten, evenals de online aankopen.

Bovendien is het essentieel dat de beschikbaarheid van gegevens en applicaties de hoeksteen van het business continuity-plan vormen. Downtime vertaalt zich in gemiste omzet en winst en een slechte klantervaring. Indien en wanneer downtime optreedt, moeten gegevens, applicaties en services direct hersteld worden om een snelle en betrouwbare hervatting van consumentenaankopen te garanderen.

Pak de kritische gebieden aan

Retailers hebben daarom beschikbaarheidssoftware nodig die de functionaliteit, betrouwbaarheid en prestaties biedt die essentieel zijn in de branche. Bij het evalueren van mogelijke oplossingen voor de retail moeten IT-beslissers zich concentreren op 3 kritische gebieden:

  • Zorgen voor continuïteit en beschikbaarheid, op basis van een geoptimaliseerde back-up- en recovery-strategie: elke retailer moet de 3-2-1-regel volgen voor gegevensbescherming. Deze houdt in dat een organisatie ten minste 3 kopieën maakt op ten minste 2 verschillende soorten opslagmedia, waarbij 1 kopie van de back-up op een externe locatie wordt bewaard. Ook moet een oplossing een retailer in staat stellen om de hersteltijd en de recovery point objectives te verbeteren naar minder dan 15 minuten voor alle applicaties en data.
  • Zorg voor compliance en inzicht. Inzicht, real-time monitoring en rapportage helpen niet alleen bij het voldoen aan compliance-eisen, maar ook bij het anticiperen op en aanpakken van potentiële problemen voordat ze van invloed zijn op de activiteiten. Retailomgevingen zijn onderworpen aan strikte regelgeving voor gegevensbescherming, zoals de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS). Als je een duidelijk beeld van gebeurtenissen hebt, kun je dus veel tijd en geld besparen als het gaat om compliance.
  • Kijk naar workload-mobiliteit en cloud-gegevensbeheer. Een van de uitdagingen bij het inspelen op de eisen van digitale retail is IT-consumerization. Consumenten gebruiken in hun persoonlijke leven bepaalde technologie en zij verwachten het gemak daarvan ook op hun werkplek en wanneer ze winkelen. Dit betekent dat applicaties snel en zonder bugs geleverd moeten worden.

Met de juiste beschikbaarheidsoplossing is een retailer goed in staat om zijn gegevens binnen een fysieke, virtuele of cloud-omgeving te beheren, migreren en herstellen zonder complexe configuraties of extra investeringen in hardware. Zo blijven de operationele kosten laag.

Meer informatie over de ontwikkelingen in de detailhandel vind je in het onderzoeksrapport ‘6 Hyper-Availability Lessons to Successfully Enable Digital Transformation in Retail’.

Ronald Ooms is vice president North East EMEA bij softwareontwikkelaar Veeam.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie