Naar inhoud

Hoe ‘smart’ al snel ‘productief’ wordt in de maakindustrie

Slimme en verbonden sensoren zorgen in de maakindustrie voor een gigantische stroom aan contextuele data die kan worden gebruikt voor een breed scala aan spannende, disruptieve activiteiten. Denk daarbij aan voorspellende analytics, geautomatiseerd onderhoud en machine learning. Dit soort futuristische veranderingen zorgen voor reuring in de hele industrie. Maar slimme technologieën kunnen nu al snelle winst opleveren op gebied van productiviteit, efficiëntie en klantenservice – en dat op een vrij revolutionaire manier.

Wanneer het gaat over het optimaal benutten van nieuwe digitale technologieën en Internet of Things (IoT), is het vaak onduidelijk waar het financieel rendement precies te halen valt. Het strategisch inzetten van smart en connected technologieën in de maakindustrie kán echter vrijwel meteen renderen, en daarmee inspanningen voor de lange termijn financieren. Snel winstgevende projecten helpen langetermijninvesteringen bij interne stakeholders te rechtvaardigen. Doordat de concrete voordelen van slimme technologie direct meetbaar zijn, is de meerwaarde ervan al tastbaar nog voordat het project is afgerond.

Laaghangend fruit

Productiviteitswinsten behoren tot het laaghangende fruit van IoT. De productiviteit op de werkvloer verhogen is eenvoudig wanneer werknemers gemakkelijker toegang krijgen tot gegevens die zij nodig hebben om beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld als ze dit op basis van objectieve en real-time data kunnen doen, in plaats van schattingen en achterhaalde informatie. Zo werken managers strategischer, zijn frontliniemedewerkers efficiënter en krijgen verschillende afdelingen inzicht in hoe hun rollen de output beïnvloeden. Iedereen werkt beter samen wanneer alle belanghebbenden verbonden zijn en zicht hebben op de bigger picture, en op de details van een incident.

Optimalisatie onderhoud

Slimme technologie helpt het onderhoudsproces te optimaliseren. Door ingebouwde sensoren in machines kunnen onderhoudsteams de status van apparatuur op de werkvloer bewaken en gericht preventief onderhoud plegen. Sensoren herkennen vroegtijdig signalen van mogelijke problemen, zoals veranderingen in temperatuur, vibratie en luchtdruk. De technologie signaleert dan wanneer bepaalde kenterpunten bereikt worden zodat het onderhoudsteam in actie kan komen voor preventieve maatregelen. Door vroege interventie wordt onverwachte stilstand sterk verminderd.

Behoefte reserveonderdelen

Aan de hand van gegevens over onderhouds- en reparatiewerkzaamheden kunnen fabrikanten bovendien precies voorspellen welke reserveonderdelen er waar en wanneer nodig zijn. Dit levert een kostenbesparing op omdat er geen onnodige inventaris hoeft te worden aangehouden. Dat kan flink oplopen, vooral in sectoren met kostbare onderdelen zoals industriële machinebouw, luchtvaart en defensie.

Sensoren en GPS-tracking

Gebruik maken van sensoren en GPS-tracking in materiaalvervoermiddelen leidt tot een snelle return on investment (ROI). Precies kunnen nagaan waar goederen, voertuigen en mensen zich bevinden helpt bij het managen van een project en kan besparingen opleveren. Dit soort data verbetert de nauwkeurigheid van voorraadbeheer en verzendingen. Het tracken van service- en leveringsvoertuigen helpt bij routeplanning en voorspellen van levertijden. Door data te verifiëren, worden discrepanties geëlimineerd en productiviteit vergroot.

Doordachte toepassing

Overal ontketenen slimme technologieën een revolutie, waarbij veel toepassingen en voordelen nog niet eens ontdekt zijn. Disruptieve innovaties beloven gouden bergen en nieuwe kansen, maar vooralsnog blijven ze ongetoetst. Er zijn echter nu al voordelen realiseerbaar bij sectoren die de hoekstenen vormen van een economie – zoals de maakindustrie. Verbeteringen op het gebied van productiviteit en efficiëntie zijn nu al binnen handbereik en bieden een snelle ROI, wat de concrete waarde versterkt. Deze kortlopende successen zullen toekomstige investeringen en innovaties financieren en vergemakkelijken, omdat de technologieën in de praktijk zijn doorontwikkeld. Dus aan degenen die nu al IoT integreren in zijn processen: het is niet alleen maar de technologie die ‘smart’ is.

De auteur is country manager Benelux bij IT-dienstverlener Infor.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie