Naar inhoud

Horecaondernemers laten de online kansen nog veelal onbenut

Een kerngezonde horecaonderneming heeft vanuit winstoogmerk de tafels iedere dag volledig bezet. Zo zijn de ingrediënten gegarandeerd vers, blijft verspilling tot een minimum beperkt, zijn de kosten gedekt en wordt de broodnodige winst gerealiseerd. Echter, niet elke onderneming loopt volgens de planning die de eigenaar ooit heeft gedroomd. En zelfs al loopt een horecazaak naar wens, dan nog ontstaan altijd wel daluren of dode momenten. Hoe kunnen digitale platformen en een sterke online presence jou helpen meer uit je zaak te halen?

Vinden en niet zoeken

Wacht niet tot gasten jou toevallig ontdekken of via hun netwerk over jou horen. Ondernemers laten zo min mogelijk aan het lot en het geluk over. Zorg er voor dat nieuwe klanten jou ontdekken door online meer zichtbaar te zijn. Daar zijn tegenwoordig gelukkig talloze mogelijkheden voor.

Google Maps

Mensen zoeken vaak op hun telefoons naar restaurants en cafés in de buurt via Google Maps. Zorg dat jouw zaak op de juiste manier is aangemeld en op de kaart verschijnt. Vraag dan de meest loyale gasten een aantal leuke Google-reviews over jouw zaak te schrijven. Potentiële gasten weten dan zeker dat de lekkerste specialiteiten op jouw menukaart staan.

Facebook

Een dure website is vaak niet eens nodig als je zorgt dat je op Facebook een aantrekkelijk profiel hebt. Deel daar ook gelijk leuk nieuws op, zoals de nieuwe menukaart, een nieuwe cocktailcreatie of foto’s van de gezellige sfeer in jouw bar, café of restaurant. Zo verschijn je ook steeds weer op de tijdlijn van mensen en vergeten ze jou niet snel.

Instagram

Social media als Facebook, Instagram en LinkedIn bieden ondernemers interessante mogelijkheden om hun horecazaak bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Je kan de advertenties namelijk aan specifieke regio's laten zien. Kies je ervoor om een post op Facebook alleen aan mensen in Haarlem te tonen, dan weet de Haarlemse ondernemer bijvoorbeeld zeker dat hij op de tijdlijn van Haarlemmers verschijnt en niet van Groningers. Zorg dat je hier budget voor vrijmaakt, aantrekkelijke foto’s schiet en je zult verbaasd zijn wat het jou kan opleveren.

E-mail

Wanneer je e-mailadressen van je gasten hebt, kun je hun heel af en toe een leuke aanbieding sturen of hen attenderen op een leuk event. Hoe kom je aan het e-mailadres van je gasten? Dat kan op een aantal manieren. Wanneer zij online reserveren heb je hun e-mail gelijk omdat zij deze opgeven voor de reservering. Maar ook wanneer je aanbiedt nota’s per e-mail te sturen. Of je kunt natuurlijk simpelweg vragen of zij zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Wist je al dat een goed kassasysteem jou kan helpen met je klantenbinding met behulp van klantprofielen?

Delivery en afhalen

Een delivery service niets voor jou? Teveel iPads op de toonbank? Je bent druk genoeg? Dat kan. Maar denk er ook eens over na dat je nooit je hele menukaart moet aanbieden voor de online delivery. Wat als je alleen een paar makkelijk klaar te maken hardlopers aanbiedt? Elke gast die online bestelt, heeft geen stoel nodig en levert toch inkomsten op. Juist op de dagen dat het misschien vanwege barre weersomstandigheden erg rustig is in jouw zaak. En wist je dat er al kassasystemen zijn die gewoon met de delivery service integreren? Direct vanuit het kassasysteem, zodat je geen overbodige rommel op de toonbank hebt liggen.

Als je er goed over nadenkt, biedt het internet je talloze mogelijkheden om meer uit jouw zaak te halen. En dat op een eenvoudige manier.

De auteur is werkzaam als contentmanager EMEA bij Lightspeed, een aanbieder van kassassystemen voor retail, e-commerce en horeca.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie