Naar inhoud

Hudson’s Bay schiet niks op met de drastische koerswijziging

De overlevingskansen van Hudson’s Bay in Nederland lijken na de recent aangekondigde koerswijziging van het bedrijf nihil. Een herpositionering richting de middenpositie die voorheen werd ingenomen door V&D moet het bedrijf van de ondergang redden. Maar een analyse op merkkracht laat zien dat Hudson’s Bay veel zwakker is dan V&D vóór het faillissement in 2015. Op de ranglijst van sterkste retailmerken van Nederland blijft het merk hangen op een schamele plek 75 – mijlenver van de beoogde concurrent de Bijenkorf. Desondanks zijn er ook kansen voor het van oorsprong Canadese retailmerk.

Sinds 2015 voert Hendrik Beerda Brand Consultancy jaarlijks onder 1.500 Nederlandse consumenten het ‘Retail Merkenonderzoek’ uit. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Hudson’s Bay kan niet tippen aan reputatie de Bijenkorf

De internationale uitstraling, de kwaliteit van het assortiment en de zelfverzekerde houding zijn factoren die de Nederlandse consument waardeert in Hudson’s Bay. Een vergelijking met concurrent de Bijenkorf laat zien dat deze sterkten echter relatief zijn. Op de drie belangrijkste imagofactoren scoort het nieuwe warenhuis respectievelijk 20, 47 en 42 procent lager dan concurrent de Bijenkorf. Alleen als het gaat om de afwisseling van het assortiment, scoort Hudson’s Bay iets beter dan de Bijenkorf.

Top 5 imagofactoren Hudson’s Bay in 2019

  1. Internationale klasse
  2. Hoge kwaliteit van het aanbod
  3. Zelfverzekerde organisatie
  4. Afwisselend aanbod
  5. Aantrekkelijke winkel

Scores Hudson’s Bay versus de Bijenkorf

  • Internationale klasse: -20%
  • Hoge kwaliteit van het aanbod: -47%
  • Zelfverzekerde organisatie: -42%
  • Afwisselend aanbod: +1%
  • Aantrekkelijke winkel: -26%

Aanval Hudson’s Bay op de Bijenkorf faliekant mislukt

“Hudson’s Bay vergelijken met de Bijenkorf lijkt misschien wat oneerlijk”, zegt merkadviseur Hendrik Beerda, “Terwijl de Bijenkorf al bijna 150 jaar bestaat, opende Hudson’s Bay pas anderhalf jaar geleden haar eerste winkel in Nederland. Maar met miljoeneninvesteringen was het wél de bedoeling van de nieuwkomer om de Bijenkorf het leven zuur te maken. Daarin is Hudson’s Bay duidelijk nog niet geslaagd.”

Terwijl de Bijenkorf met 7 winkels positie 35 inneemt op de ranglijst van sterkste retailmerken staat Hudson’s Bay met 15 winkels nu pas op plaats 75. In het afgelopen jaar is Hudson’s Bay slechts 3 posities gestegen in de top 100 van retailers. De meerderheid van de Nederlanders kent de nieuwe winkelketen. Maar op de andere twee pijlers om een sterke positie te ontwikkelen, waardering en binding, zijn de scores mager. In het afgelopen jaar zijn deze twee pijlers niet versterkt, ondanks de nijpende situatie.

Overlevingskansen Hudson’s Bay zelfs kleiner na herpositionering

“Hudson’s Bay verkeert duidelijk in zwaar weer en gooit het roer drastisch om”, duidt Hendrik Beerda. “In de media vertelt de warenhuisketen dat het de doelgroep wil verbreden, waarmee het zich lijkt te gaan richten op het middensegment. Maar in dit middensegment is de reputatie van de keten zelfs beduidend zwakker dan het in 2015 failliet verklaarde V&D, blijkt uit ons onderzoek. De herpositionering lijkt hiermee kansloos.”

Een vergelijking tussen het imago van V&D in 2015 en het huidige Hudson’s Bay laat zien dat de nieuwkomer respectievelijk 75, 75 en 80 procent lager scoort op de drie kenmerkende factoren van V&D destijds: degelijkheid, bereikbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding. Ook het verschil in merkkracht tussen V&D en Hudson’s Bay spreekt boekdelen. V&D stond voor faillissement in 2015 op positie 15 in de top 100 van sterkste retailmerken, Hudson’s Bay staat nu op plaats 75.

Top 5 imagofactoren V&D vóór faillissement in 2015

  1. Degelijke organisatie
  2. Goede bereikbaarheid
  3. Goede prijs-kwaliteitverhouding
  4. Prettige sfeer
  5. Vriendelijk personeel

Scores Hudson’s Bay (2019) versus V&D (2015)

  • Degelijke organisatie: -75%
  • Goede bereikbaarheid: -75%
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding: -80%
  • Prettige sfeer: -63%
  • Vriendelijk personeel: -70%

Is er nog hoop voor Hudson’s Bay?

“Wellicht dat het een onmogelijke opgave is, maar de enige oplossing lijkt – gezien het huidige imago – dat Hudson’s Bay zich richt op zijn oorspronkelijk bedachte marktpositie als aanbieder van topmerken”, stelt Hendrik Beerda. “De internationale allure en de hoge kwaliteit zijn immers de enige sterkten van het merk.”

“Het is wel noodzakelijk om in pijlsnel tempo meer sympathie te kweken bij de consument. Dit is alleen mogelijk door een prettigere sfeer in de winkels te creëren en te blijven investeren in vriendelijk personeel. Daarnaast moet de urgentie om te kopen bij Hudson’s Bay drastisch worden verhoogd. Doordat de Bijenkorf in de afgelopen jaren steeds verder is opgeschoven naar het luxesegment, liggen er voor Hudson’s Bay kansen om met acties – zoals de vroegere Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf – reuring rond het merk te krijgen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie