Naar inhoud

Hufters domineren sociale media niet

Slechts drie procent van alle tweets die over en naar telecom- en energiebedrijven wordt verstuurd bevat huftertaal. Dat blijkt uit onderzoek van Customer Talk en Service Check, in samenwerking met iMonitoring. Extreem negatief taalgebruik door zogenoemde reaguurders wordt in de telecomsector echter vaker geretweet dan in de energiebranche.

Drie procent van de 63.131 tweets die door Customer Talk en onderzoeksbureau Service Check werden onderzocht bevat extreem negatief taalgebruik. Daarnaast blijkt uit de Social Engagement Monitor dat het percentage hufterberichten in de energiebranche slechts op één procent van alle tweets ligt. Van deze berichten wordt slechts twee procent geretweet.

In de telecombranche ligt het aantal tweets met extreem negatief taalgebruik iets hoger, namelijk op twee procent. De grote telecomspelers, zoals T-mobile, Vodafone, Tele 2 en Ziggo, moeten het vooral ontgelden. Het aantal hufterberichten ligt bij deze spelers maar liefst op vier procent. Naast het hogere aantal tweets dat wordt verstuurd naar deze bedrijven, ligt het aantal retweets van de hufterberichten in deze branche ook hoger, namelijk op elf procent.

Customer Talk en onderzoeksbureau Service Check doen in samenwerking met iMonitoring elk kwartaal onderzoek naar het daadwerkelijke gedrag van bedrijven en consumenten in sociale media. Hierbij ligt de focus op het gedrag op de belangrijkste social mediaplatforms; Twitter, Facebook en Hyves. In totaal zijn 63.131 berichten geanalyseerd. Naast de hufterindicator maken tevens het bereik, sentiment, hufterindicator en retweetgedrag deel uit van de analyse.

Het rapport wordt tijdens het evenement Social Media in 1 Day gepresenteerd door onderzoeker Johannes Boshuizen en senior editor Anne van den Berg. Ook kunt u het rapport hier bestellen. 

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie