Naar inhoud

Huishoudelijke rolverdeling op de schop door het thuiswerken

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland wordt massaal vanuit huis gewerkt. Dit heeft bijna vanzelfsprekend gevolgen voor het huishouden. Zo zijn de huishoudelijke taken bij een derde van de Nederlanders (32%) toegenomen sinds de intelligente lockdown. Dit gaat gepaard met een verschuiving in de – traditionele – rolverdeling binnen de huiselijke omgeving. Mannen lijken namelijk sinds het begin van de COVID-19-pandemie vaker hun handen uit de mouwen te steken en dit wordt door vrouwen beaamd. Toch zorgt de druk op het huishouden voor de nodige frustraties, want met name bij jonge gezinnen is de taakverdeling onderwerp van discussie.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 volwassen Nederlanders in augustus 2020 naar de huishoudelijke taakverdeling in Nederlandse gezinnen sinds de uitbraak van de pandemie, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity. Alle respondenten werken sedert medio maart van dit jaar meer vanuit huis of dat geldt voor hun partner.

Veranderende rolverdeling

Over het algemeen is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen in Nederlandse huishoudens nog vrij traditioneel. Zo hebben de meeste vrouwen (56%) het gevoel dat de huishoudelijke taken standaard onder hun verantwoordelijkheid vallen. Toch heeft de intelligente lockdown voor een verandering in de taakverdeling gezorgd. Ruim een derde van de mannen (35%) neemt momenteel namelijk meer huishoudelijke taken op zich.

Dit wordt gezien, want één op de vijf vrouwen erkent dat haar man nu meer in het huishouden doet. Desondanks zijn vrouwen doorgaans minder tevreden over de rolverdeling in huis dan mannen: 63 procent van de vrouwen is tevreden tegenover 79 procent van de mannen. De oorzaak is wellicht aan vrouwen zelf te wijten, want de meesten van hen (54%) voeren bepaalde taken namelijk het liefst zelf uit omdat zij het gevoel hebben dat hun partner deze taken niet goed doet.

Niet zonder morren

Hoewel één op de vijf mannen (21%) liever zijn frustratie inslikt dan de strijd aangaat, ontstaat er bij bijna de helft (45%) van de Nederlanders weleens discussie over het huishouden. Stofzuigen, koken en de afwas zijn dan de grootste onruststokers. Ondanks dat er meer discussie wordt gevoerd, leidt het huishouden sinds de uitbraak van het coronavirus bij slechts één op de tien thuiswerkende Nederlanders (11%) tot meer echte ruzie.

Vooral jongvolwassenen ontevreden

Opvallend is dat discussies rondom het huishouden vooral ontstaan onder jongvolwassenen in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar. Zo ontstaat er bij 62 procent van hen regelmatig onenigheid over het huishouden. Dit is bij slechts 27 procent van de ouderen in de leeftijdscategorie 50 tot en met 65 jaar het geval. Jongeren lijken dan ook meer te eisen van hun partner. Een kwart wil namelijk dat zijn levensgezel een grotere rol pakt binnen het huishouden, waar slechts 11 procent van de ouderen dat graag ziet.

“Het coronavirus heeft de druk op het huishouden flink opgevoerd”, stelt Gertie Eikenaar, director communications Benelux bij Essity. “Het vele thuiswerken vraagt om een continu goed gevulde koelkast, een extra keer stofzuigen en net wat vaker het toilet boenen. Het levert bovendien een oneindige berg afwas op. Dit onderzoek laat zien wat de impact is van het thuiswerken op de Nederlandse huishoudens.”

Inzet voor genderneutraliteit

“Voor de toekomst is dit eveneens interessant, aangezien we ook na het coronavirus verwachten fors meer thuis te werken. De veranderende traditionele rolverdeling is wat ons betreft een goede ontwikkeling, die laat zien dat de genderverschillen op dit vlak tevens steeds meer vervagen. Genderneutraliteit is dan ook één van de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties waar wij ons hard voor maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie