Naar inhoud

Humberto Tan is de invloedrijkste talkshow-host van Nederland

Als gekeken wordt naar de berichtgeving op online en social media, is Humberto Tan de invloedrijkste talkshow-host van Nederland. In twee maanden tijd weet hij 34 miljoen euro aan PR-waarde te genereren, bijna dubbel zo veel als nummer twee Jeroen Pauw met 18 miljoen euro. Opvallend, omdat over Pauw wel meer berichten verschijnen. Tan is ook de meest geliefde talkshow-presentator. Berichten over hem hebben een positiever sentiment dan die over Pauw en Matthijs van Nieuwkerk.

Online vernoemingen

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Clipit, leverancier van een tool voor mediamonitoring, naar de berichtgeving over talkshow-presentatoren in de laatste maanden van 2016. Voor de studie zijn 114.504 berichten, online en op social media, met vernoemingen van de drie Nederlandse talkshow-hosts geanalyseerd. Het sentiment is automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de desbetreffende talkshow-host staan, zijn meegenomen in de beoordeling. De berekening van de PR-waarde vind je hier.

Grote schare volgers

Op 13 oktober 2016 won Humberto Tan de Zilveren Televizier-Ster 2016 als beste presentator van Nederland. Aan de hand van online berichten is zijn populariteit geanalyseerd en vergeleken met die van zijn collega’s Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw. Van deze drie gastheren weet Humberto Tan de hoogste PR-waarde binnen te halen met € 33.959.884,-. De presentator van RTL Late Night heeft dit vooral te danken aan zijn grote schare volgers op social media. Met zijn Twitter- en Instagram-accounts bereikt hij honderdduizenden mensen. Jeroen Pauw en met name Matthijs van Nieuwkerk profileren zich minder nadrukkelijk op social media en blijven dan ook steken op een lagere PR-waarde.

PR-waarde top 3

1. Humberto Tan

2. Jeroen Pauw

3. Matthijs van Nieuwkerk

Niet het meest besproken

Opvallend is dat Humberto Tan die hoge PR-waarde niet zozeer binnenhaalt omdat er over hem het meest wordt geschreven. Die eer gaat namelijk naar Jeroen Pauw, met 72.589 berichten. Het overgrote deel van deze berichten is afkomstig van Twitter, waar volop wordt gediscussieerd over de gasten in zijn talkshow. Pauw verzendt, met name via het Twitter-account @pauwnl, dubbel zo veel berichten met zijn eigen kanalen als Tan. Pauw heeft echter veel minder volgers. Dat maakt elk bericht van zijn eigen accounts een stuk minder waardevol dan een bericht van Tan.

Aantallen berichten top 3

1. Jeroen Pauw

2. Humberto Tan

3. Matthijs van Nieuwkerk

Meer dan een talkshow-host

De PR-waarde van een bericht hangt niet alleen af van het aantal mensen dat een bericht gezien heeft. Ook is rekening gehouden met het sentiment van dat bericht. De berichtgeving over Tan heeft niet alleen de hoogste PR-waarde, maar is ook positiever dan over collega’s Pauw en Van Nieuwkerk. Niet alleen zijn optreden als gastheer van RTL Late Night, maar ook Tan’s werk als amateurfotograaf en zijn aandeel in Let’s Dance zorgen voor veel positieve reacties. Van Nieuwkerk en Pauw krijgen daarentegen vaak het verwijt dat zij tot de linkse grachtengordel behoren en daardoor niet objectief zijn. Vooral Pauw moest het ontgelden na een interview met 50PLUS-voorman Henk Krol en na een uitzending waarin PVV-stemmers aan tafel plaatsnamen.

Sentiment top 3

1. Humberto Tan

2. Matthijs van Nieuwkerk

3. Jeroen Pauw

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie