Naar inhoud

iBeacons ingezet als informatiebronnen tijdens SAIL Amsterdam 2015

Met iBeacons kunnen organisaties en evenementen, maar ook winkels en horecagelegenheden, relevante berichten sturen naar bezoekers of medewerkers in de directe omgeving. Tijdens SAIL Amsterdam 2015, het grootste nautische evenement van Europa, worden locaties en schepen uitgerust met deze digitale informatiebronnen. Via een mobiele applicatie kunnen bezoekers aan het evenement relevante informatie ontvangen die gebaseerd is op de locatie.

Verbinding via Bluetooth

De iBeacon-technologie is ontwikkeld door Apple en geïntroduceerd tegelijkertijd met besturingssysteem iOS7. Het zijn kleine kastjes die voor de draadloze verbinding gebruik maken van Bluetooth en hebben een bereik tot 50 meter. Met de techniek worden online en offline wereld samengebracht. Een mobiele applicatie kan de nabijheid van een iBeacon inschatten via Bluetooth. Indien daarvoor toestemming is gegeven, kunnen op deze manier berichten verzonden worden.

Verzenden van informatie

De technologie vormt een alternatief voor Near Field Communication (NFC). Deze techniek wordt veelal gebruikt voor draadloze betalingen. In tegenstelling tot NFC, dat slechts een beperkt bereik kent, kunnen iBeacons uitstekend ingezet worden voor het verzenden van informatie over grotere afstanden. Sneek is de eerste Europese stad met een volledige iBeacon-dekking. Met deze digitale informatiebronnen worden door musea, monumenten, winkels en horecagelegenheden berichten verzonden naar bezoekers van de Friese stad.

Berichten op basis van locatie

Tijdens SAIL Amsterdam 2015, dat plaatsvindt van woensdag 19 tot en met zondag 23 augustus 2015, rust ICT-consultancybedrijf Ciber locaties en schepen uit met iBeacons. Een selectieve groep genodigden kan met een speciaal ontwikkelde app relevante informatie die gebaseerd is op de actuele locatie ontvangen. Op het moment dat de bezoeker in de buurt komt van een iBeacon, zal de applicatie informatie verschaffen over de schepen, locaties en objecten in de omgeving van de informatiebron op de smartphone.

Relevantie context

Het ICT-consultancybedrijf ontwikkelt op dit moment een nieuwe generatie smart mobile services gebaseerd op innovatie en openheid. Hiermee worden nieuwe initiatieven en businessmodellen ondersteund en bieden deze toegang tot bedrijfskritische informatie, waarbij de vereiste beveiligingsniveaus worden gewaarborgd. De context waarin informatie wordt aangeboden maken deze diensten voor gebruikers nog relevanter.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie