Naar inhoud

IBM gebruikt weerdata voor optimalisatie klantervaring

Een dagje naar de Efteling laat je wel uit je hoofd als de weersvoorspelling categorie naatje pet is. De kracht van weerdata heeft IT-concern IBM onderkend met de overname van het Amerikaanse weerstation The Weather Channel. Dit televisiekanaal zendt 24 uur per dag 7 dagen in de week een grote aaneenschakeling van weerberichten uit. De transactie is ook een overgang van media naar data: waardevolle gegevens die een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de customer experience.

Een digitaal overzicht van de atmosfeer

Waar Google Maps de wereld digitaal in kaart brengt, doet IBM The Weather Company dat met de atmosfeer. Met behulp van een wereldwijd netwerk van amateurmeteorologen die weerdata aanleveren uit hun private leefomgeving is de onderneming in staat lokale weersvoorspellingen te genereren die met een hoge frequentie geüpdatet worden. In ruil voor de gegevens die zij aanbrengen krijgen de plaatselijke Piet Paulusma's en Helga van Leur's een persoonlijk digitaal overzicht van de ontwikkelingen van het weer in de eigen omgeving plus actuele voorspellingen.

Meteorologen zijn de ultieme data-analistenPaul Walsh

Paul Walsh is naast Vice President of Weather Analytics bij The Weather Company ook een fanatiek meteoroloog. Het weer is zijn ontbijt, lunch en avondeten, een speurtocht die immer met een paraplu in de hand wordt gedaan. Hij benadert het weer als een combinatie van big data en het Internet of Things. Hij beschouwt weerkundigen dan ook als het ultieme voorbeeld van data-analisten, die een inspiratiebron kunnen zijn voor eenieder actief in het speelveld van marketing, sales en service.

Waardevolle gegevens voor marketeers

De technologische mogelijkheden om weerfactoren toe te passen zijn inmiddels schier oneindig. Walsh noemt de bijzondere sensor in een paraplu als zijn persoonlijke favoriet. Die sensor registreert de luchtvochtigheid en zendt deze data naar de smartwatch. De verwerking van die data leidt tot actuele lokale weersvoorspellingen. Deze gegevens kunnen een dankbare voedingsbodem zijn voor marketeers. Want wie wil er nu niet op zoek naar een aangename horecagelegenheid als het dreigt te gaan regenen in de stad?

Interactief netwerk met waarde van en voor de klant

Het digitale weerinstituut werkt op basis van interactie. Consumenten leveren de data aan en krijgen  actuele informatie daarvoor terug. Een wisselwerking die bijzonder succesvol is. Om een beeld te schetsen, alleen in Nederland zijn 5.500 persoonlijke weerstations aan het netwerk verbonden. De gegevens die deze weermannen en -vrouwen aanleveren, worden realtime verwerkt. Met een scala aan modellen worden de data omgezet naar weersvoorspellingen.

Precieze, accurate en snelle persoonlijke berichten

Deze weersverwachtingen levert de organisatie wereldwijd en ook op verzoek aan. Van belang is eveneens dat deze informatie geschikt is voor mobiele devices. De voorspellingen hebben drie evidente eigenschappen: precies, accuraat en snel. En dat de weersomstandigheden een lokale aangelegenheid zijn, heeft de recente wateroverlast in steden en dorpen in Noord-Brabant en Limburg wel bewezen. Want waar in de ene plaats de kelders onderliepen, bleef het in gemeentes in de buurt nagenoeg droog.

Het weer als primaire drijfveer voor consumentengedrag

Een buitenstaander vraagt zich wellicht af waarom een digitaal instituut als IBM zoveel belangstelling heeft voor het weer. Walsh kan daar een helder en eenduidig antwoord op geven: “Het weer is een primaire drijfveer voor consumentengedrag. De invloed die het heeft op bedrijfsresultaten mag niet onderschat worden. De impact van slecht weer is enorm. Het gaat in de Verenigde Staten alleen al om naar schatting zo'n 500 miljard dollar op jaarbasis.”

Marketing is realtime inspelen op de weersverwachtingen

Een eenvoudige schets maakt de invloed van het weer duidelijk. In een weekend dat de zon zijn zomerse talenten laat zien, halen wij in dit land massaal de barbecue uit de schuur. Belangrijke informatie derhalve voor de plaatselijke slager. Want als hij pas 's morgens vaststelt dat zijn klanten hun vlees 's avonds op houtskool willen bereiden, is hij aan de late kant. Als de weersverwachtingen eerder bekend zijn, kan daar op ingespeeld worden.

Anticipeer op de weersverwachtingen en handel ernaar

Vier eigenschappen noemt Walsh cruciaal voor de weerdata die verzameld en verwerkt worden: contextueel, lokaal, meetbaar en voorspelbaar. Daar zijn de analyse-mogelijkheden dan ook op gebaseerd. En dat niet volgens het oude paradigma 'Cope and Avoid', maar volgens het nieuwe paradigma 'Anticipate and Act'. Dus het motto is niet 'Leer ermee leven en ontwijk het', maar 'Anticipeer en handel ernaar'.

Oude wetmatigheid in een nieuw decor geplaatst

Deze instelling is niet nieuw, vertelt Walsh. Als treffend voorbeeld noemt hij D-Day. De geallieerden hadden deze doorslaggevende aanval in de Tweede Wereldoorlog gepland op een dag dat Duitsers die slag zeker niet zouden verwachten. De geschiedenis leert dat de aanval zelfs een dag is uitgesteld, omdat het weer op de oorspronkelijk geplande aanvalsdag echt te slecht voor woorden was. Zelfs voor goed geoefende soldaten.The Weather Company

Weerdata als basis voor realtime en relevante marketing

De weerdata bieden marketeers ongekende mogelijkheden, zeker als de basis is gelegd met een degelijk CRM-systeem. Denk aan de mogelijkheden van campagnes voor shampoo als het lokaal weer eens klef is. Of aan het aanbevelen van allergie-medicijnen als de pollen actief worden. Doel daarbij is consumenten te helpen, zonder misbruik te maken van zijn persoonsgegevens. Dat betekent actueel zijn en relevante informatie bieden, bij voorkeur realtime.

Heroverweeg het weer: de verzekeraar wordt voorkomer

Rethink weather”, stelt Walsh. Heroverweeg het weer, is de bijna overbodige vertaling. Als typerend voorbeeld noemt hij een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij die 52 procent van de potentiële kosten van schadeclaims heeft gereduceerd door waarschuwingen uit te sturen als het weer naar verwachting echt hel en verdoemenis wordt. Het heeft het bedrijf niet alleen minder claims opgeleverd, maar ook meer waardevol contact met de klant. En de verzekeraar heeft een andere functie gekregen: de voorkomer.

De beleving van het weer verschilt per regio

Een relevante slotopmerking heeft Walsh nog wel: “De beleving van weersomstandigheden is per regio sterk verschillend. Waar de Brit zijn bleke huid laat verbranden als de zon tussen de buien door eens schijnt, zoek de Griek de schaduw van zijn huis. En na een sneeuwbui raakt de Spanjaard in blinde paniek, gaat de Noor een stukje wandelen en bindt de Zwitser zijn ski's onder.” En wij weten dat we in dit land dan collectief in de file gaan staan.

Paul Walsh heeft een keynote verzorgd tijdens het event 'IBM BusinessConnect 2016'', dat op 31 mei 2016 is gehouden in DeFabrique in Utrecht en mede is georganiseerd door het Platform Innovatie in Marketing (PIM).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie