Naar inhoud

ID- en toegangsmanagement SaaS-applicaties wacht nog op juiste aanpak

De toename in SaaS-oplossingen en mobiele applicaties heeft gevolgen voor de zakelijke gebruikers. Zij moeten, naast alle URL’s van de websites die zij nodig hebben, steeds meer wachtwoorden en logins onthouden. Bovendien maken zij ook op eigen initiatief gebruik van online aangeboden oplossingen, wat het voor IT lastig maakt om inzicht te krijgen in gebruikte software en de daarbij benodigde support. Identity & access management (IAM) is voor veel bedrijven de komende jaren dan ook een speerpunt om dit probleem te bestrijden.

Geen vastomlijnd beleid SaaS

Het ontbreekt veel organisaties vooralsnog aan een vastomlijnd beleid met betrekking tot applicaties die gebaseerd zijn op Software as a Service (SaaS). Dit blijkt uit onderzoek van Matrix42, softwareleverancier van werkplekbeheeroplossingen, onder meer dan 1.000 Europese bedrijven. Volgens het onderzoek is dit enerzijds te wijten aan een toename in gebruik van SaaS- en mobiele applicaties en anderzijds aan het toenemende gebruik van privé aangeschafte SaaS-oplossingen.

SaaS-oplossingen zonder IT-ondersteuning

Bijna de helft (49%) van de bedrijven geeft aan dat er gebruik wordt gemaakt van SaaS-oplossingen die niet door IT ondersteund worden. Dit terwijl 23 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht dat hun afhankelijkheid van SaaS-oplossingen nog verder toeneemt. De meeste organisaties zetten op dit moment nog geen tooling in om toegang tot mobiele apps en SaaS-applicaties te beheren.

Identity & access management

Een kwart van de respondenten uit het onderzoek zegt met zekerheid een oplossing in gebruik te gaan nemen die de complexiteit voor IT en gebruikers weg moet nemen. 60 procent geeft aan dit op zijn minst te overwegen. Het hoofddoel van een IAM-oplossing is tweeledig. Enerzijds IT meer inzicht geven in de softwarehuishouding en anderzijds gebruikers in staat stellen de voordelen van SaaS te benutten.

Meer bedrijfsoplossingen via de cloud

Software is beter benaderbaar dan ooit tevoren en het ligt voor de hand dat professionals de mogelijkheden met beide handen aangrijpen”, aldus Anne-Jan van der Vlugt, Country Manager Benelux bij Matrix42. “Het is zaak voor IT-afdelingen om hen daarin te begeleiden en te faciliteren. Voor IT is nu een andere rol weggelegd. Dat is een prioriteit voor de komende jaren, want er worden steeds meer bedrijfsoplossingen via de cloud benaderd.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie