Naar inhoud

IKEA is het meest inspirerende bedrijf van Nederland in 2018

Voor het tweede jaar op rij is IKEA gekroond tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. De top 5 bestaat verder uit Tesla dat opnieuw nummer 2 is, Apple (3) en het Rode Kruis (4). De hoogste Nederlandse notering is voor bol.com op plaats. Tevens blijkt dat met name de merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving goed scoren. Duurzaamheid weegt dit jaar zwaarder dan ooit eerder. Daarnaast zijn er significant meer social enterprises en purpose-gedreven organisaties vindbaar in de top 40.

Dit leert de jaarlijkse ranglijst ‘de inspirerende 40’ van strategisch adviesbureau Synergie. Aan de ranking ligt een onderzoek onder 2.153 Nederlanders ten grondslag, waarin gevraagd is om de 75 genomineerden bedrijven te beoordelen op de pijlers visie, organisatie, product en relatie.

Ondanks kritiek is Tesla toch inspirerend

Opvallend is dat Tesla voor de gemiddelde Nederlander de op één na meest inspirerende organisatie van Nederland is, ondanks dat het bedrijf afgelopen jaar regelmatig onder vuur lag. De kritiek krijgt geen grip op de inspiratiewaarde, omdat de autofabrikant een duidelijk maatschappelijke meerwaarde biedt: de intentie om een 0-emissie toekomst te creëren, de vastberadenheid om dat voor elkaar te krijgen en de meest geavanceerde auto’s op de markt te brengen. De autofabrikant sleept met deze tweede plek dit jaar de ‘impact award’ in de wacht, omdat Tesla de afgelopen 5 jaren gemiddeld het beste heeft gescoord op inspiratiewaarde.

Opvallende verschijningen in de top 40

Opvallende nieuwkomers zijn Fairtrade Original, dat zich vernieuwde van keurmerk naar foodmerk en De Vegetarische Slager. Ook Dove, The Body Shop en Netflix zijn nieuw in de top 40. De snelste stijgers zijn Dille & Kamille, WNF en Picnic. De organisaties die het meeste verloren aan inspiratiewaarde zijn BMW, Mercedes, KLM en Eneco. De reden hiervoor is dat deze merken, met uitzondering van Eneco, zich vooral richten op de directe beleving van hun producten, terwijl een goede klantbeleving veel meer omvat dan alleen de productbeleving.

Ambitie om voor positieve verandering te zorgen

“Het centrale thema dit jaar is ‘Business for Good’: de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen”, vertelt Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij Synergie. “Hoe belangrijk we dat in Nederland vinden, is dit jaar nog duidelijker zichtbaar geworden in de top 40. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: zij doen het goede en doen dat ook goed. IKEA is daar een schoolvoorbeeld van. Deze onderneming bewijst dat duurzaamheid geen effect hoeft te hebben op de prijs of design. Wat daarnaast opvalt in het onderzoek is dat 50 procent van de mensen de organisatie waar zij werken inspirerend vindt, maar slechts 26 procent vindt de eigen leidinggevende ook daadwerkelijk inspirerend. Op het gebied van inspirerend leiderschap is dus nog genoeg winst te behalen.”

De volledige ranglijst plus toelichting kun je downloaden op de website van Synergie.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie