Naar inhoud

IKEA laat met een smartphone-app het gezin samen spelen

De losse schroefjes van IKEA zijn een dankbaar thema voor cabaretiers. Maar zonder het Buckler-effect. Consumenten weten online en offline de weg naar het doordachte concept uitstekend te vinden. De files op zon- en feestdagen naar de filialen onderschrijven dit. Het Zweedse woonwarenhuis wordt door marketeers dan ook gezien als een voorbeeld. Het merk is een levensstijl geworden, de ultieme stap die een formule kan maken. Uitgebreide klantenonderzoeken vormen dan ook de basis van de ontwikkeling van nieuwe producten.

Wereldwijd speelonderzoek

Een voorbeeld van een dergelijke studie is samengevat in het “IKEA Play Report 2015”, gebaseerd op een wereldwijd speelonderzoek. De resultaten van dit onderzoek zijn deze week gepresenteerd tijdens het evenement “IKEAtemporary” in Milaan. Het onderzoek is uitgevoerd door het onderzoeksinstituut Family Kids and Youth. Het instituut heeft via vragenlijsten en interviews ruim 30.000 kinderen en ouders uit 12 landen ondervraagd over speelgedrag, het ouderschap en het dagelijkse leven thuis. Nooit eerder is op een dergelijke schaal onderzoek gedaan naar speelgedrag, ouderschap en het leven thuis.

Nieuwe speelgoedcollectie

Op basis van de resultaten van het grootschalige onderzoek is een nieuwe speelgoedcollectie ontwikkeld die beoogt het kind in iedereen naar boven te halen. Met, zoals we gewend zijn, een opvallende naam: LATTJO. De collectie bestaat uit diverse elementen en kent bovendien een primeur. Naast een mix van traditionele spelletjes, modern speelgoed en een kookboek boordevol spelletjesrecepten voor jong en oud, bevat de speelgoedcollectie ook een smartphone-app.

Eerste volledig digitale product

De applicatie is het eerste volledig digitale product dat het woonwarenhuis aan haar assortiment toevoegt. Het nieuwe aanbod is bedoeld om samen spelen tussen ouders en kinderen te stimuleren, ook wanneer zij niet bij elkaar zijn. Samen spelen met je kroost blijkt namelijk het perfecte middel om werkdruk, stress en vermoeidheid van je af te schudden. Dus daar wil een weldenkend mens graag tijd voor vrijmaken, is de opvatting van de winkelketen. De nieuwe speelgoedcollectie is eind dit jaar verkrijgbaar.

Spelen de manier van ontspannen

Nu ons leven steeds stressvoller wordt, geloven wij dat spelen de manier is om samen te ontspannen”, stelt Cindy Andersen, Business Area Manager Children’s bij IKEA. “Kinderen zijn vaak creatief. Zij verzinnen hun eigen spel. De nieuwe collectie bestaat daarom uit speelgoed en verkleedkleren waarmee je je fantasie de vrije loop kan laten. Dat is een enorm belangrijk element in de ontwikkeling van kinderen. De collectie bevat naast speelgoed ook een erg leuk receptenboek vol inspiratie voor spelletjes die ouders en kinderen samen kunnen doen. Via de app kan je als gezin daarnaast ook nog eens op afstand spelletjes met elkaar doen.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van IKEA.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie