Naar inhoud

IKEA neemt na 70 jaar afscheid van zijn iconische catalogus

Bij IKEA is duurzaamheid geen loos marketingbegrip. Het Zweedse woonwarenhuis brengt verduurzaming dan ook niet alleen ter sprake door in een reclamecampagne te laten zien dat duurzamer leven niet moeilijk hoeft te zijn. Zo heeft het moederbedrijf in het najaar van 2020 aangekondigd de komende 12 maanden 600 miljoen euro in duurzaamheid te investeren. Ook heeft de onderneming een tas, kussenslopen en een tafelkleed van gerecycled polyester met oceaanplastic gelanceerd.


Verdere verduurzaming

Bovendien is het bedrijf gestopt met de verkoop van niet-oplaadbare alkalinebatterijen. Daarnaast heeft de organisatie als reactie op de koopdrift rondom Black Friday een inruilservice voor tweedehandsmeubels geïntroduceerd. Verder is onder andere een collectie van circulair materiaal op de markt gebracht en staan er tegenwoordig plantaardige gehaktballetjes op het menu. Nu neemt IKEA na 70 jaar afscheid van de iconische catalogus.

Duurzaamheid bij IKEA

Bij IKEA hebben ze de ambitie een positieve impact te hebben op mens en planeet. Daarom werken ze hard aan zaken die er echt toe doen – van het gebruik van duurzame materialen in hun producten tot het streven naar 100 procent hernieuwbare energie in hun operatie. Maar ze geven daarbij uitdrukkelijk aan nog lang niet klaar te zijn met die verdere verduurzaming, omdat ze daarmee pas net begonnen zijn.

Sinds 2015 wordt in de onderneming alleen nog maar duurzaam gecertificeerd katoen gebruikt in de producten. Het bedrijf heeft meer dan 4.000 artikelen die een duurzame keuze vormen, omdat deze bijvoorbeeld energie of water besparen – of zelfs energie opleveren. Bovendien leeft in de organisatie de aspiratie om in 2030 volledig circulair te zijn, waarbij alleen nog maar alleen nog maar natuurlijke, hernieuwbare of gerecyclede materialen worden gebruikt.


Afscheid catalogus

Voor het woonwarenhuis is de catalogus een manier geweest om mensen over de hele wereld te bereiken en te inspireren met nieuwe meubels en slimme tips voor de woninginrichting. De onderneming wordt echter steeds digitaler en omarmt nieuwe manieren om klanten te bereiken. Het klantgedrag en de mediaconsumptie zijn veranderd en de catalogus werd steeds minder gebruikt. Als onderdeel van de digitale transformatie van de organisatie is daarom besloten afscheid te nemen van de succesvolle catalogus.

Na 70 jaar neemt IKEA afscheid van de iconische catalogus

Nieuwe formats

In de afgelopen jaren heeft woonwarenhuis verschillende nieuwe formats en manieren getest om de catalogus te verspreiden. Daarmee is een schat aan kennis en inzichten verzameld. In Nederland heeft het bedrijf bijvoorbeeld geëxperimenteerd met een sterk verminderde oplage. Ondanks dat het tijd is om afscheid te nemen van de catalogus – een emotionele, maar ook rationele beslissing – wordt in de organisatie uitgekeken naar de digitale toekomst.

Digitale transformatie

De beslissing om afscheid te nemen van de catalogus gaat hand in hand met de digitale transformatie van IKEA. Daarmee wordt ingespeeld in op snelle veranderingen in de samenleving, zoals veranderend klantgedrag en mediagebruik. Vorig jaar is de verkoop online wereldwijd met 45 procent gestegen en de website meer dan vier miljard keer bezocht. Ook heeft het bedrijf de digitale diensten verbeterd en nieuwe apps voor een betere – offline en online – winkelervaring gelanceerd.

Een terugblik op 70 jaar catalogus

Dit is een greep uit de 70-jarige geschiedenis van de catalogus:

  • In 1951 stelde Ingvar Kamprad, oprichter van IKEA, zelf de eerste catalogus samen en distribueerde 285.000 exemplaren.
  • In 2000 was de catalogus voor het eerst beschikbaar in een gedrukte en een digitale versie.
  • In 2001 lanceerde IKEA voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf e-commerce in Zweden en Denemarken.
  • Op het hoogtepunt van de catalogus in 2016 werden er 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, 32 talen en naar meer dan 50 markten verspreid.
  • IKEA introduceerde in Nederland in 2019 een luistercatalogus en werden woontips deze zomer gegeven door een wandelende catalogus.

In de zomer van 2020 werd de laatste – gedrukte en digitale – IKEA-catalogus gedistribueerd.

Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een boek van IKEA vol met wooninspiratie en kennis.

Foto’s: IKEA

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie