Naar inhoud

IKEA toont een standvastig karakter met haar LHBTI-standpunt

Als verandering de enige constante factor is, ontstaat automatisch weerstand. In een tijd dat de technologische mogelijkheden onbegrensd lijken, zie je ook een wereldwijde onrust over de toekomst. Die onrust slaat bij delen van de wereldbevolking om in paniek, een angst die zich vertaald in een dubieuze vorm van conservatisme. In uiteenlopende landen is een verontrustende tendens zichtbaar die de individuele vrijheid ter discussie stelt. Opvallend is dat aansprekende merken als Nike en IKEA tegen deze ontwikkeling ten strijde trekken.

Zelfs de Negende Symfonie van Ludwig van Beethoven is tegenwoordig aan dovemansoren gericht. Hetzelfde geldt voor de eigentijdse uitwerking in een vraag van Marcus Mumford: “Didn’t they say that only love will win in the end?” Het blijft een wonderbaarlijk verschijnsel dat mensen een afwijkende mening kunnen hebben over de oprechte liefde die mensen voor elkaar durven te tonen – ongeacht ras of geslacht.

Gelijkheid tussen man en vrouw

Een van de eerste merken die een weloverwogen maatschappelijk standpunt heeft ingenomen is Nike. In een inmiddels beroemd geworden campagne met American Football-speler Colin Kaepernick zet het sportmerk zich duidelijk af tegen rassendiscriminatie. De gelijkheid tussen man en vrouw benadrukt Nike in een veelbesproken reclamecampagne met onder andere de Amerikaanse voetbalster Alex Morgan, de Zuid-Afrikaanse atlete Caster Semenya en de Amerikaanse tennisster Serena Williams als voice-over. Het merk is daarmee een voorloper op het gebied van merkactivisme.

Maatschappelijk betrokkenheid

Het oprecht tonen van maatschappelijke betrokkenheid is een hedendaagse eigenschap van sterke merken. IKEA is ook zo’n merk. Als Youp van ’t Hek zijn afschuw uitspreekt over Buckler, is het alcoholvrije bier weldra van de schappen in Nederlandse supermarkten verdwenen. Wanneer de cabaretier dit doet over IKEA, blijven Nederlanders onverstoord het woonwarenhuis bezoeken. Om zijn grap wordt hardop gelachen, maar verder ter kennisgeving aangenomen.

Steun LHBTI-gemeenschap

Momenteel ligt IKEA onder vuur in Polen vanwege een uitgesproken stellingname over de rechten van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen. Dit is een gevoelig onderwerp in het land waar ook raar wordt opgekeken naar vegetariërs en fietsers. Poolse aanklagers zijn recent een onderzoek begonnen naar IKEA na het ontslag van een medewerker die kritiek heeft geuit op een LHBTI-evenement van de organisatie.

Verantwoordelijk voor inclusie

Ofschoon de Poolse regering – die het overigens niet zo nauw neemt met het aloude principe van de trias politica – de inwoners mogelijk oproept tot een boycot van het woonwarenhuis, lijkt IKEA vooralsnog voet bij stuk te houden in deze kwestie. De onderneming zegt op te staan voor de rechten van lesbiennes, homo’s, transgenders en mensen van alle seksuele geaardheden en genderidentiteiten, want de inclusie van de LHBTI-gemeenschap is eenieders verantwoordelijkheid.

Strijd tegen ongelijkheid

In toenemende mate verwachten consumenten vandaag de dag dat bedrijven en merken een wezenlijke bijdrage leveren aan de samenleving. Wellicht kan een briljante accountant zorgen dat een onderneming geen belasting hoeft af te dragen, maar dit gaat zonder enige twijfel ten koste van de merkbeleving. Ondernemingen die zich daadwerkelijk willen onderscheiden, dragen hun verantwoordelijkheid – met Nike en IKEA als aansprekende voorbeelden. Toon karakter, geef oprechte aandacht en doe het gewoon. Het enige wat daar voor nodig is, is lef en authenticiteit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie