Naar inhoud

Imago winkels stijgt ondanks kaalslag retail

Terwijl de sanering onder winkels hardnekkig voortzet, beleven de grootste retailmerken qua imago hoogtijdagen. Online warenhuis bol.com spant daarin wederom de kroon, met Kruidvat en HEMA als achtervolgers. Ook fysieke winkelketens laten een positieve ontwikkeling zien. Opvallend is dat zelfs failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry, stijgen in merkkracht. Coolblue is de sterkste stijger en het merk Mandemakers Keukens daalt het hardst.

Merkenonderzoek

Dit blijkt uit het nieuwe 'Retail Merkenonderzoek' van het consultancybureau Hendrik Beerda Brand Consultancy. Jaarlijks wordt onder 1.500 mensen de reputatie gemeten van de 100 grootste retailmerken van Nederland. Het onderzoek leert verder dat Lidl de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit biedt volgens de Nederlandse consument. HEMA wordt beschouwd als de sympathiekste winkelketen.

Top 10 sterkste retailmerken van Nederland in 2016 (en positie in 2015)

1. (1) bol.com

2. (3) Kruidvat

3. (4) HEMA

4. (2) Albert Heijn

5. (6) Action

6. (5) IKEA

7. (7) Lidl

8. (8) Blokker

9. (9) GAMMA

10. (10) Jumbo

Merkkracht failliete retailers

In tegenstelling tot de negatieve berichtgeving in de afgelopen maanden, stijgt de merkkracht van failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry. “Ook merknamen zoals V&D en Schoenenreus zijn, ondanks de imagobeschadiging door het faillissement, nog steeds miljoenen euro's waard. Een faillissement hoeft niet per se desastreuze gevolgen te hebben voor het merk”, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. “In tegendeel zelfs, wanneer een winkel uit het straatbeeld verdwijnt, kan het in veel gevallen online doorstarten. Een overnemende partij kan de gratis publiciteit rond een faillissement daarbij goed gebruiken als vliegende start.”

Belang goede naam voor omzet

Gemiddeld zijn retailmerken in de periode 2015-2016 met twee procent in kracht gestegen. De negen online formules die tot de 100 grootste retailers van Nederland behoren, groeiden met 4 procent. “Hoewel de een na de andere winkel op de fles gaat, heb ik goede hoop voor de winkels die deze moeilijke periode overleven. Retailers beseffen als geen ander hoe belangrijk een goede naam is voor de omzetontwikkeling. En gelukkig wordt hier op verschillende manieren nog steeds volop in geïnvesteerd”, aldus Beerda.

Coolblue grootste stijger

Coolblue is een goed voorbeeld. De in januari 2015 gestarte massamediale campagne heeft ervoor gezorgd dat deze retailer van alle winkels momenteel de sterkste merkgroei doormaakt”, verklaart  Beerda. “Ook de waardering voor dit merk en de binding ontwikkelen zich zeer positief. En nu er ook fysieke Coolblue-winkels worden geopend, ben ik erg benieuwd hoe dit in de toekomst het imago beïnvloedt.”

Stijgers in merkkracht 2015-2016 (absolute merkkracht)

1. Coolblue

2. D.I.O.

3. MS Mode

4. Primark

5. Jumbo

6. Zeeman

7. Beter Horen

8. Schoonenberg Hoorcomfort

9. FonQ.nl

10. MultiVlaai

Mandemakers daalt hardst

Voor de gemiddelde Nederlander is de positie van keukenwinkelketen Mandemakers het sterkst gedaald. Het merk verloor vooral aan bekendheid. Ook PLUS en Expert maken een flinke dip in merkkracht door. Bij beide merken is het imago in een jaar tijd een stuk fletser geworden in vergelijking met de concurrentie. Opmerkelijk is dat in de ranglijst van dalers ook online retailers voorkomen. Het is dus niet alleen rozengeur en maneschijn in dit marktsegment. Conrad is de sterkst dalende webwinkel. Terwijl sommige andere online retailers in het afgelopen hun bereik vergrootten met mediacampagnes, nam de zichtbaarheid van deze elektronicawinkel juist af.

Dalers merkkracht 2015-2016 (absolute merkkracht)

1. Mandemakers Keukens

2. PLUS

3. Expert

4. Conrad

5. ICI PARIS XL

6. Leen Bakker

7. EMTÉ

8. Formido

9. Albert Heijn

10. Welkoop

Lidl biedt de beste verhouding prijs en kwaliteit

Van de 18 functionele imagofactoren waarop alle winkelformules zijn onderzocht, blijkt de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste te zijn voor de opbouw van een sterk retailmerk. Aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en afwisseling zijn de andere succesfactoren. Op de belangrijkste factor, prijs-kwaliteitverhouding, heeft Lidl het beste imago. Het Nederlandse icoonmerk bol.com valt met een 11e plaats net buiten de top 10 van best geprijsde retailers.

Top 10 beste prijs-kwaliteitverhouding (onder bekenden van de merken)

1. Lidl

2. Action

3. HEMA

4. IKEA

5. Kruidvat

6. ALDI

7. Zeeman

8. Xenos

9. Blokker

10. C&A

HEMA is het sympathiekst

Het onderzoek laat zien dat sympathie het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk is van een succesvolle winkelformule. Ook op deze sympathiefactor scoort bol.com niet op de eerste plaats, maar op plaats 8. Het sympathiekste retailmerk van Nederland is HEMA, gevolgd door IKEA en Bruna.

Top 10 sympathiekste retailers (onder bekenden van de merken)

1. HEMA

2. IKEA

3. Bruna

4. Etos

5. Blokker

6. Kruidvat

7. Albert Heijn

8. bol.com

9. Jumbo

10. Xenos

Top 3 groeiverwachting gelijk aan 2015

Net als vorig jaar scoort bol.com niet alleen het best op merkkracht maar ook op groeiverwachting. Van de webwinkel verwacht de gemiddelde consument de sterkste groei van het klantenbestand. Ook de andere twee merken in deze top 3 namen deze positie in 2015 in. Action op plaats 2 en Lidl op 3. Een uitzonderlijk grote stap in groeiverwachting maakt Coolblue. In slechts een jaar tijd stijgt het merk van plaats 16 naar de 9e plaats.

Top 10 van retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2016 (en positie in 2015)

1. (1) bol.com

2. (2) Action

3. (3) Lidl

4. (5) Primark

5. (4) IKEA

6. (8) Jumbo

7. (6) Kruidvat

8. (13) Albert Heijn

9. (16) Coolblue

10. (10) ALDI

Over het onderzoek

Voor het onderzoek zijn 1.532 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie