Naar inhoud

Impact coronacrisis is het grootst voor de generaties Y en Z

De actuele coronacrisis is voor landen wereldwijd een actuele problematiek. Vrijwel iedereen wordt beïnvloed door de pandemie. Voor de generatie Y – leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar – en de generatie Z – leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar – zijn de gevolgen van de crisis echter groter dan voor alle andere generaties. Die tendens is momenteel in de hele wereld zichtbaar en Nederland vormt op deze regel zeker geen uitzondering.

Dit kun je opmaken uit de derde editie van de ‘COVID-19 Barometer’ van marktonderzoeksbureau Kantar. Dit onderzoeksrapport is gebaseerd op een grote wereldwijde studie die periodiek in kaart brengt hoe het coronavirus het leven van mensen in meer dan 50 landen wereldwijd beïnvloedt.

De gevolgen van de coronacrisis

12 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar en 26 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar zeggen zich enorm druk te maken over de hele situatie. Gemiddeld is dat in Nederland 25 procent. Wereldwijd geldt dat voor 35 procent van de generatie Z, voor 37 procent van de generatie Y en 41 procent gemiddeld. Maar hoewel de jongere generaties zich over het algemeen minder grote zorgen maken dan oudere generaties, heeft de pandemie juist een grotere impact op de generaties Y en Z.

De jongere generaties voelen de gevolgen van de coronacrisis nu al in hun portemonnee.

Nederland staat er wel wat beter voor dan veel andere landen. Toch heeft de coronacrisis ook in dit land nu al bij 31 procent – wereldwijd is dat 49 procent – van de generatie Z en 24 procent van de generatie Y – wereldwijs is dat 52 procent – duidelijk invloed op het huishoudinkomen. Dat geldt voor 21 procent van alle Nederlanders. Nog eens 40 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar verwacht in de toekomst de economische gevolgen van de coronacrisis te voelen. Dat percentage is hoger dan voor alle andere generaties. 45 procent van de generatie Z en 40 procent van de generatie Y zeggen de impact van de crisis al te merken in het dagelijks leven, tegenover 35 procent gemiddeld.

De mentale gezondheid tijdens de crisis

De generaties Y en Z – 23 procent in Nederland en 41 procent wereldwijd – vinden het momenteel het moeilijkst dat ze hun vrijheid moeten opgeven. Verder missen ze vooral hun sportbeoefening en sociale interactie. Daarnaast zet de generatie Z in vergelijking met andere generaties veel meer copingstrategieën in om mentaal gezond te blijven en zich zo goed mogelijk te voelen. In Nederland doet generatie Z dat vooral door meer te bewegen – 58 procent tegen 30 procent gemiddeld – en meer te slapen – 55 procent tegen 30 procent gemiddeld. Die jongeren doen dat veel meer dan de andere generaties.

Jongvolwassenen proberen op allerlei manieren mentaal gezond te blijven.

De generatie Z ziet ook veel meer dan andere generaties af van het gebruik van alcohol als middel om mentaal in balans te blijven. Net als de generatie Y doen die jongeren ook meer dan gemiddeld hun best om met anderen in contact te blijven. Wel mijdt generatie Y vaker het nieuws dan generatie Z: 26 procent tegen 17 procent. De jongere generaties maken ook van de gelegenheid gebruik om nieuwe vaardigheden aan te leren. Ze werken bijvoorbeeld meer dan gemiddeld aan hun persoonlijke ontwikkeling, maar proberen ook veel vaker nieuwe recepten uit.

De mediaconsumptie tijdens de lockdown

Zowel de online als at-home mediaconsumptie zijn ook in Nederland significant toegenomen tijdens de intelligente lockdown, zeker onder jongeren. Online video groeit het hardst. 74 procent van de generatie Z en 40 procent van de generatie Y zeggen dit meer te gebruiken, tegen 31 procent gemiddeld.

De mediaconsumptie neemt toe nu Nederlanders langer in lockdown zitten.

Van alle online platforms ziet YouTube het gebruik het hardst stijgen. 72 procent van de generatie Z en 41 procent van de generatie Y maken nu meer gebruik van dit kanaal. Het gebruik van social media is eveneens gestegen. 53 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar brengt momenteel meer tijd door op die kanalen. Instagram profiteert hier het meest van.

De verandering van de merkbeleving

Consumenten wereldwijd vinden dat merken op dit moment vooral praktisch en realistisch dienen te zijn en van pas moeten komen in het dagelijks leven van vandaag. 32 procent van de Nederlandse consumenten heeft deze opvatting. Nederlanders verwachten ook steeds meer dat merken de crisis aanpakken en laten zien hoe die kan worden bevochten.

De generaties Y en Z stellen nu hogere eisen aan merken en bedrijven.

Vergeleken met de andere generaties, verwachten jongvolwassenen meer van merken dat ze proactief betrokken zijn bij de samenleving en de burgers. 24 procent van de generatie Y in Nederland vindt dat merken een voorbeeld dienen te zijn en de verandering moeten leiden, tegenover 13 procent van de generatie Z en 15 procent gemiddeld. In lijn met de hele Nederlandse bevolking vindt maar 1 procent van de generaties Y en Z dat merken direct moeten stoppen met adverteren. 38 procent van de Nederlanders vindt dat humor in reclame ook nu nog kan, 24 procent is het daar niet mee eens.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie