Naar inhoud

In 2018 solliciteren kandidaten massaal met de smartphone

Recruitment via social media is populairder dan ooit. Maar liefst 94 procent van de bedrijven maakt hier gebruik van in het recruitmentproces. Door de populariteit herkent de meerderheid van de organisaties (58%) de ontwikkeling van mobiel solliciteren. Meer dan de helft van de bedrijven (52%) wil het dan ook daadwerkelijk inzetten om talent te werven. Voor succes met recruitment via social media is het wel cruciaal om de doelgroep goed te leren kennen aan de hand van de candidate journey.

Recruitment via social media

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Social Media Recruitment’ van MrWork, een onderneming gericht op de recruitment via social media, waaraan 233 bedrijven van verschillende groottes mee hebben gedaan. Naast mobiel solliciteren ziet 42 procent van de organisaties de candidate journey als een belangrijke trend in het recruitmentproces. Dit is de reis die een sollicitant aflegt van eerste contactmoment tot indiensttreding. Tevens worden live video (36%) en WhatsApp (32%) als trends genoemd, alhoewel minder dan een derde van de bedrijven van plan is deze middelen in te zetten voor recruitment.

Snapchat en Instagram groeien snel

In het onderzoek van vorig jaar werden Snapchat en Instagram als grote recruitmentkansen voor 2017 benoemd. Dit jaar is het gebruik van Instagram voor recruitment dan ook met 11 procent gestegen. Voor 2018 ziet 44 procent Instagram als een recruitmenttrend. Tevens is de verwachting dat Snapchat de recruitmentmarkt gaat veroveren. Maar liefst twee derde van de respondenten zegt dit kanaal in te willen zetten in de toekomst.

Inzicht in de candidate journey

Mees van Velzen, oprichter en directeur van MrWork, over de resultaten: “We zien dat recruitment zich steeds meer richting de grote social media verplaatst, waarbij een persoonlijke aanpak van essentieel belang is. Voor succes met recruitment via social media is het cruciaal om de doelgroep goed te leren kennen aan de hand van de candidate journey. Deze journey biedt inzichten in wie jouw ideale kandidaat is, waar hij zich begeeft en welk gedrag hij vertoont. Alleen met deze inzichten ben je als bedrijf in staat om de juiste boodschap naar de juiste doelgroep op het juiste moment te brengen. Zo kunnen bedrijven zelfs de meest schaarse doelgroepen bewegen tot sollicitatie.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van MrWork.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie