Naar inhoud

In 2019 breekt mobile recruitment eindelijk definitief door

“In 2019 breekt mobile recruitment definitief door. Het is al jaren een trend, maar de doorbraak bij bedrijven én werkzoekenden ging niet zo snel als verwacht. Wij zien echter dat steeds meer werkzoekenden de smartphone gebruiken in de zoektocht naar een baan. Ook spelen chatbots, WhatsApp en video een steeds belangrijkere rol spelen in het recruitmentproces. Voor werkgevers is het dit jaar belangrijker dan ooit om de nieuwste trends en ontwikkelingen op de voet te volgen en te omarmen. We zien in lijn met 2018 dat het aantal vacatures in bepaalde sectoren hard doorgroeit en dat goed personeel niet altijd makkelijk en snel te vinden is. Werkgevers moeten mee met hun tijd om talent op de arbeidsmarkt voor zich te winnen.”

De arbeidsmarkt is een werknemersmarkt

Dat stelt Ulrich Biebaut, general manager Benelux bij het recruitmentplatform Monsterboard: “De arbeidsmarkt is nog steeds een werknemersmarkt. Vooral in de sectoren IT, zorg en bouw signaleren wij een groot aantal moeilijk te vervullen vacatures. Werkzoekenden weten dan ook goed waar hun kansen liggen en hoe ze naar een nieuwe baan moeten zoeken. Smartphones worden hier steeds vaker voor gebruikt. Wat opvalt, is dat de smartphone vooral gebruikt wordt in de oriëntatiefase, maar nog niet voor het solliciteren zelf.”

Zoeken via mobiel en solliciteren via desktop

“Dit heeft 2 redenen. Het is inmiddels heel gangbaar geworden om naar een baan te zoeken via je smartphone, daadwerkelijk solliciteren doen we echter nog altijd het liefst achter de laptop of de personal computer. Deze ontwikkeling zien we niet alleen bij oudere werkzoekenden, maar juist ook bij jongeren van bijvoorbeeld generatie Z. Kandidaten vinden het nog geen veilig idee om privacygevoelige data te delen via hun telefoon.”

Online solliciteren veelal een ingewikkeld proces

“Ook zijn bedrijven niet altijd goed ingericht op mobiele sollicitaties. Solliciteren is op veel websites van bedrijven te ingewikkeld en het lukt niet altijd om een bijlage mee te sturen bij een sollicitatie via mobiel. Doordat steeds meer bedrijven dit onderkennen en hun mobile recruitment willen verbeteren dit jaar, verwachten we dat in 2019 meer werkzoekenden ook daadwerkelijk het sollicitatieproces in gaan via hun smartphone.”

Video-solliciteren wordt de nieuwe norm

“Video-solliciteren is een trend die al een aantal jaren gaande is, maar die dit jaar echt de norm gaat worden. Voor bedrijven is het een belangrijke tool om te laten zien waar een werkzoekende komt te werken. Het is bijvoorbeeld veel sterker als een medewerker met enthousiasme vertelt over zijn baan en welke opleidingen hij allemaal gedaan heeft dan dat dit ergens op een website staat. Ook kunnen kandidaten steeds vaker met een persoonlijke video reageren op een vacature. Wij helpen werkzoekenden hiermee door ze tips & tricks te geven hoe ze een goede elevator pitch kunnen opnemen.”

Revolutie van telefoneren naar chatbots en WhatsApp

“Dat het recruitmentproces steeds meer digitaal verloopt, is ook te zien aan de opkomst van chatbots en WhatsApp. Volgens ons is er ook binnen de recruitment een revolutie gaande van telefoneren naar het sturen van korte tekstberichten. De inzet van bijvoorbeeld chatbots en WhatsApp kan recruiters heel veel werk uit handen nemen. Er is alleen nog wel veel ruimte te winnen op dit gebied.”


Veel werk uit handen nemen van de recruiter

“Chatbots kunnen zeker nog intelligenter gemaakt worden. Niks zo storend als een chatbot of een WhatsApp-service die een verkeerd antwoord geeft op je vraag. Als deze tools goed ingericht zijn, kunnen ze heel veel werk uit handen nemen van de recruiter. Denk alleen al aan het beantwoorden van algemene maar veel gestelde vragen, bijvoorbeeld of de vacature nog open is of waar kandidaten kunnen reageren.”

Grotere rol voor voice search in recruitment

“Ook voorzien wij de verdere opkomst van voice search. Steeds meer huishoudens hebben tegenwoordig een smart speaker zoals Google Home in huis. Ook in recruitment speelt voice search een steeds grotere rol dit jaar. Voice search kan ervoor zorgen dat werkzoekenden én bedrijven straks sneller dan ooit vraag en aanbod met elkaar matchen. Het vraagt wel wat van de manier waarop een recruiter werkt. Neem bijvoorbeeld de manier waarop hij functiebeschrijvingen schrijft. Het gaat daarbij minder om zoektermen voor search engine optimization. De nadruk ligt meer op spreektaal. Waar bevindt zich een junior IT-baan bij mij in de buurt? Recruiters moeten er voor zorgen dat hun vacature wordt gevonden wanneer een gebruiker zo’n vraag stelt.”

Screenen van sollicitaties op basis van de stem

“Er zijn ook al bedrijven die sollicitaties screenen op basis van de stem. Met behulp van artificial intelligence kan vastgesteld worden of een stem boeiend, kalm of betrouwbaar is. Zo kun je bepalen welke emotie de stem op een luisteraar heeft. In de verkoop is een positieve stem een enorm voordeel, want dat roept positieve emoties bij de klant op. Recruiters moeten ook hier met hun tijd mee en doen er goed aan om voice-technologie een plek te geven in hun recruitmentstrategie.”

Technologie ondersteunt de zoektocht naar talent

“Zelf hanteren we al een aantal jaren een mobile-first-strategie. Als onderdeel van die strategie introduceerden wij in 2018 een sollicitatieapp waarmee je door het vacatureaanbod heen kunt swipen: leuke baan, swipe rechts – niets voor jou, swipe links. Zo willen we werkgevers met dit soort technologie zo goed mogelijk blijven bedienen in de zoektocht naar toptalent. We gebruiken daartoe zoveel mogelijk innovaties die het solliciteren via mobiel veel gemakkelijker maakt voor werkzoekenden en werkgevers.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie