Naar inhoud

In 2019 is mobile hét voorkeurskanaal voor online shopping

Ieder jaar geeft de consument meer online uit. Niet gek natuurlijk, als je in ogenschouw neemt dat de economie de laatste jaren weer is aangetrokken. Daarnaast is het gemak van online bestellen zeker niet minder geworden. Het resultaat? De omzet die met e-commerce wordt behaald, groeit jaarlijks. Ook in 2018 is deze sector in Nederland met een kleine 11 procent gegroeid ten opzichte van 2017. Dit heeft de totale opbrengst in het afgelopen jaar gebracht op 2,95 miljard euro. Gemiddeld geven Nederlanders per jaar 1.697 euro uit in webshops. Online shoppen is dus niet meer weg te denken in de huidige wereld.

Het is dan ook niet verrassend dat het aantal consumenten dat online shopt alleen maar toeneemt. In 2015 winkelden 12,9 miljoen Nederlanders online, in 2016 15,2 miljoen en in 2017 inmiddels al 16,4 miljoen. Ook geven zij steeds meer uit. In 2014 spendeerden Nederlandse consumenten online per persoon 1.150 euro, in 2017 was dit al 1,5 keer zoveel met 1.697 euro. Deze resultaten kunnen we opmaken uit ‘The Netherlands eCommerce Report 2018’ van de onderzoeksorganisatie Ecommerce Foundation. Dit rapport is in samenwerking met de IT-dienstverlener SAP Customer Experience tot stand gekomen.

De bezorging is een pluspunt

Bovenal is het belangrijk om in te zoomen op klantniveau. Wat gaat er goed in e-commerce en wat kan er nog verbeterd worden? En zoals het hoort aan het begin van het jaar, waar moeten online retailers zich dit jaar op focussen? Laten we starten met waar het al goed gaat: de bezorging. Nederlandse onlineshoppers zijn tevreden over de bezorgingsstandaarden in Nederland. In de meeste gevallen worden pakketjes binnen 1 tot 3 dagen bezorgd en hoeven de consumenten dus niet lang te wachten tot de aankoop in huis is. Verzendkosten zijn echter wel belangrijk voor klanten. Zijn die te hoog of onverwacht, dan haken ze af.

De toekomst is mobile

De grootste stap die we dit jaar in e-commerce zien, is de verschuiving naar mobile. Waar eerder nog veel gebruik werd gemaakt van laptops of iPads om online te shoppen, wordt dit steeds vaker met een smartphone gedaan. Vooral de jongere generaties weten gemakkelijk door het webshoplandschap te navigeren op hun telefoon. Oudere generaties vinden dit nog wat lastiger, maar tonen wel de wil om hierin mee te gaan. Jongeren tussen 14 en 20 jaar, de digitieners, zijn de grootste fans van online shoppen. 84 procent deed dit namelijk in 2017 al.

De desktop is zó 2018

In het laatste kwartaal van 2017 zagen we dat de laptop en de personal computer nog de populairste devices waren om te shoppen. De helft van de internetgebruikers (52%) winkelde toen via deze apparaten, 33 procent shopte via een desktop, 28 procent via een smartphone en 24 procent via een tablet. De laptop en pc werden in 2017 dus nog wel het meest gebruikt, maar mobile was toen al in opmars. Zeker gezien het feit dat jongeren steeds eerder een smartphone krijgen en gebruiken en digital veel vaardiger zijn dan oudere generaties, wordt mobile shoppen alleen maar populairder.

Social media advertising

Een andere ontwikkeling is het belang van social media advertising. Consumenten brengen nu eenmaal veel tijd door op social media en dan met name op Facebook. De populariteit van dit platform neemt echter bij de jeugd af. In 2017 nam het gebruik van social media advertising met 45 procent toe en deze vorm van adverteren was goed voor 19 procent van de omzet die werd behaald dankzij advertenties. Ook in social media advertising verwacht ik opnieuw een groei dit jaar.

De behoeften van de klanten

Maar wat zijn de wensen voor komend jaar? Het niet kunnen zien en voelen van een item blijkt nog steeds een pijnpunt. Kleding en schoenen zijn dan ook de items die het meest worden teruggestuurd. Klanten willen daarom het liefst begrijpelijke maattabellen, gedetailleerde foto’s met de mogelijkheid om 360 graden te draaien en in te zoomen, gratis toegestuurde voorbeeldstoffen en een gemakkelijk retourbeleid. De stap om iets online te kopen is dan veel kleiner.

2019 is dus het moment om als retailer in te zetten op mobile shoppen en om online shoppen, naast de specifieke eigen voordelen, ook zoveel mogelijk voordelen van offline shoppen te laten bevatten. Zo neem je de barrière van het niet kunnen zien of voelen van items weg en daarmee de drempel om online te kopen.

Mark de Bruijn is vice president & head of marketing EMEA & MEE bij IT-dienstverlener SAP Customer Experience.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie