Naar inhoud

In de moderne marketing van nu maakt het ego plaats voor eco

Online marketing is geen kind meer. Net als de discipline digitale marketing is het vak de 25-jarige mijlpaal al ruimschoots gepasseerd. De moderne vormen van marketing kennen een hoofdrol in de huidige digitale transitie en gaan alweer naar de vijfde generatie van denken en doen. De versmelting met andere leergebieden – en de noodzaak online marketing op een hoger niveau te tillen – vragen om nuances.

Diepgaande inzichten

Meer dan ooit draait het Web 5.0 om koppelingen met het Internet of Things aan veeleisend mobiel consumentgedrag. Het vergt diepgaande inzichten in veel marketingkanalen en het oprecht willen brengen van een ultieme consumentenervaring. Voice marketing – denk aan Siri en Google Assistant – en de mogelijkheid om echte social engaging content te maken, vragen om gedegen kennis. Kennis die toekomstbestendig is.

Technologie en gedrag

Een gedurfde mix van technische mogelijkheden binnen het moderne marketingdenken wordt vitaal. Daarvoor heb je op beide terreinen vernuftige kennis nodig om tot een werkende online marketingmix en gelijksoortige campagnes te komen. De basistrucs werken niet meer en kunnen de kast in. De consument wil digitaal in alle lagen van de klantreis optimaal beleven, zoals:

  • Kan ik jouw producten al laten visueel scannen met Google Lens?
  • Deel je leuke content of doe je aan contentmarketing?
  • Is er een benadering gekoppeld aan sociaal, lokaal en mobiel die gebruikers op locatie van relevante informatie voorziet?
  • Zorgt jouw online marketingmix voor een daadwerkelijke digitale transitie of is het niets meer dan een boeketje van online instrumenten?
De platte basistrucs werken niet meer.

Meer dan basiskennis

De basistrucs zijn niets meer dan de hygiënefactoren om online aanwezig te zijn. En alleen aanwezig zijn, is al 20 jaar niet voldoende. Een nieuwsbrief versturen wordt nu het aanbieden van relevante content via e-mail op basis van uitdrukkelijke toestemming. Lang leve de privacywetgeving. Je zet niet even een website snel bovenaan in de zoekmachineresultaten en je maakt niet even content dat zomaar gratis voor verdiend bereik zorgt.

Geen eenvoudige middelen

Stap over de beloften heen die duurzame contentmarketing degraderen tot een eenvoudig middel dat voor gratis reclame moet zorgen. Dat je in de social media geen enkel resultaat behaalt met de ‘10 tips voor meer bereik in de social media’ was al duidelijk. De werkelijkheid van online marketingresultaten is hard. Er zijn namelijk geen generieke ‘5 stappen tot veel meer conversie’ en er is geen ‘7 stappenplan tot converterende contentmarketing’.

De AVG is een geschenk

Ook de Algemene verordening gegevensbescherming zet haar voet dwars bij de ‘3 eenvoudige stappen tot het verdubbelen van jouw e-maildatabase’. Er is geen invulmodel dat tot een werkende, creatieve campagne komt dat meteen in jouw organisatiecultuur past. En er is geen basisindeling van een webshop die elke bezoeker laat converteren.

Een professionele marketingstrategie vraagt om gedegen inzichten.

Vergeet de invulmodellen

De grootste denkfout is de aanname dat wat basistips de online conversie heel eenvoudig zouden maken. Nu wij constateren dat het effect en resultaat puur een kwestie is van echt de middelen kennen, weten wat er speelt en veel ervaring hebben met het marketing- en medialandschap, wordt het kaf van het koren gescheiden. Met basisinzichten kom je online nergens meer. Want er is geen invulmodel dat tot een werkende, creatieve campagne komt die meteen in jouw organisatiecultuur past en met alleen maar basiskennis van marketingkanalen maak je geen doordachte marketingstrategie.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Maar bovenal geldt in ‘The Age of the Customer’ dat marketeers die alleen zijn gericht op leads, conversie en omzet het al maar moeilijker krijgen. Van de vier P’s – product, price, place, promotion – zijn we overgestapt naar drie duurzamere P’s – people, planet, profit. In deze transitie moeten marketingprofessionals meer rekening houden met andere stakeholders. Succesvolle bedrijven als Salesforce, Starbucks, Unilever, Triodos Bank en Tony’s Chocolonely lopen niet weg voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en dragen hun steentje bij aan een betere wereld.

Van ego naar eco

Deze visie wordt onderschreven door de vakliteratuur. Al in 2015 beschrijft marketinggoeroe Philip Kotler samen met Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan in 'Marketing 3.0' het belang van een bredere denkwijze. Dichter bij huis pleit Ruud Frambach, hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam, in 'Doet marketing ertoe?' voor een aandachtverschuiving van de korte termijn naar de lange termijn. Meer dan ooit draait het om de waarde ván de klant en de waarde vóór de klant. En dus zet de nieuwe marketeer zijn ego opzij voor eco.

De auteur is docent, spreker voor Speakers Academy en schrijver van onder andere de bestseller 'Handboek Online Marketing', waarvan in augustus 2018 de geheel geactualiseerde zesde editie verschijnt. Daarnaast is hij oprichter en CEO van AtMost, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie