Naar inhoud

In de veranderende wereld moeten nu de leiders transformeren

Veranderingen in de wereld volgen elkaar steeds sneller op en organisaties zoeken naar manieren om daar effectief op in te spelen. Daarnaast willen de nieuwe generaties werkenden echte verantwoordelijkheid en impact hebben waar taakgerichte aansturing niet meer op aansluit. Bovendien zoeken mensen – vooral in de westerse samenleving – momenteel steeds meer naar zingeving in het werk. Alleen maar geld verdienen, dat is niet meer genoeg. Deze drie ontwikkelingen vragen ander leiderschap. Ondanks deze ontwikkelingen verandert er echter weinig in de wijze waarop leiders worden geschoold en is de oude management- en control-stijl nog steeds de standaard.

Nederlandse leger

Er zijn echter uitzonderingen. Het Nederlandse leger – net als diverse andere legers – ervaarde tijdens de vele missies dat een klassieke, hiërarchische leiderschapsstijl niet functioneert in oorlogsomstandigheden. Wanneer de omgeving hectisch en onvoorspelbaar is, ben je met een centrale aansturing altijd te laat, komt de opdracht daardoor in gevaar en loop je een groter risico op doden en gewonden. Reden voor het leger de al in de 19e eeuw ontwikkelde Mission Command-leiderschapsstijl toe te passen. Het is een leiderschaps- en samenwerkingsdoctrine waarin de leiding is van het wat en waarom en de manschappen van het hoe.

Mission Command

Oftewel, de leiding bepaalt – na overleg met de manschappen – de doelen en legt het belang van die doelen uit. De manier waarop de opdracht wordt uitgevoerd, is aan de ondercommandanten en hun manschappen waarbij deze verregaande vrijheid van handelen mét bevoegdheden krijgen. Hiermee versnelde niet alleen de besluitvorming op de werkvloer maar nam ook de kwaliteit van die besluitvorming toe. Immers, de manschappen ter plekke zijn veel beter op de hoogte van wat er moet gebeuren dan de hogere legerleiding die op afstand zit en geen zicht heeft op de situatie.

Vergelijking bedrijfsleven

In het bedrijfsleven heb je in de uitvoering van je werk meestal niet te maken met het risico van slachtoffers. Maar je hebt wel te maken met een onvoorspelbare en hectische omgeving waar je, wil je relevant blijven, snel en effectief op in moet spelen. Ook in het bedrijfsleven weten medewerkers veelal veel beter dan hun leiding hoe ze hun werk moeten doen. Ze zien van welke nieuwe concurrenten ze last krijgen, begrijpen op welke wijze ze een klacht het beste kunnen oplossen, weten wat beter kan en moet in de ontwikkeling van hun producten en diensten en ga zo maar door. Echter, daar waar ze privé anticiperen op hun omgeving en grote (financiële) besluiten nemen, zoals een hypotheek afsluiten, een huis kopen, trouwen en scheiden, worden de meeste besluiten op de werkvloer door de leidinggevende genomen.

Randvoorwaarden toepassing

Om Mission Command te kunnen doorvoeren zijn wel een aantal randvoorwaarden nodig. Een betekenisvolle toekomstrichting waar medewerkers trots op zijn, met heldere doestellingen is daar één van. Daarnaast vereist het een compleet anders denken en doen van de leidinggevenden die moeten leren loslaten en de vaak aanwezige controledrang in de prullenbak moeten gooien. Je blijft als leidinggevende wel eindverantwoordelijk en je moet wel zicht houden op de voortgang. Je moet je mensen opleiden en begeleiden om een echte professional te worden en erop vertrouwen dat ze de juiste dingen doen. En, last but not least, je moet sterke teams bouwen omdat samenwerking en diversiteit in kwaliteiten binnen de teams een van de belangrijkste geheimen is van een goed functionerende en succesvolle Mission Command-organisatie.

Paul Schmidt is mede-eigenaar van het bureau Mission Command. Onlangs verscheen zijn boek ‘Misson Command’ waarin hij uitlegt wat deze stijl inhoudt en hoe je deze doorvoert in het bedrijfsleven en bij de overheid. Na een carrière als beroepsofficier heeft Paul Schmidt zijn kennis en ervaring opgedaan als ondernemer, topsporter, trainer, coach, directeur, commissaris en president-commissaris.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie