Naar inhoud

In het Instagram-tijdperk moet ook het kantoor stijlvol ogen

Of we nou een überhippe start-up of een eeuwenoud familiebedrijf zijn, ons kantoor moet doelmatig zijn. De kantooromgeving zou echter ook inspirerend en motiverend moeten zijn. De positieve waarden van de kantooromgeving krijgen meer gewicht nu goede medewerkers ronduit schaars zijn geworden, terwijl het medewerkersverloop twijfelachtige records breekt. Je zou anders verwachten, maar de kantooromgeving heeft vaak een allesbehalve positieve uitwerking op ons.

Dit leert recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van Staples, de aanbieder van businessoplossingen, onder 7.000 Europese kantoormedewerkers is uitgevoerd. Blinde loyaliteit voor de werkgever is iets uit het verleden, laat het onderzoek zien. Daaruit blijkt namelijk dat acht van de tien ondervraagde Nederlanders (78%) een banenwissel overwegen. Onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction voor HR-dienstverlener Raet laat zelfs zien dat het percentage medewerkers dat nog liever vandaag dan morgen vertrek tussen 2016 en 2018 bijna is verdubbeld van 9 naar 17 procent.

Terwijl we aan de achterdeur leeglopen, zijn werkgevers in een zware strijd verwikkeld om schaars talent al vroeg te vinden en zo lang mogelijk aan zich te binden. Zachte factoren zoals zingeving en inspiratie wegen bij dat binden zwaar, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Effectory – en des te meer bij millennials. En beknibbelen op harde en eenvoudig te realiseren factoren, zoals de juiste middelen om mee te werken, noemt Guido Heezen van dat bureau in een blog zelfs dom.

Schaamtegevoelens

Dom, dom, dom dus van ons, maar medewerkers zijn in hoge mate ontevreden over de kantooromgeving waarin ze moeten werken. Slechts een ruime helft (54%) van de onderzochte Nederlandse kantoormedewerkers is trots op zijn of haar werkomgeving. Iets meer dan een kwart (26%) voelt zich er wat door in verlegenheid gebracht. Een op de tien (11%) beschrijft zijn of haar kantooromgeving zelfs als demotiverend en maar liefst 9 procent als deprimerend.

In het Snapchat- en Instagram-tijdperk is het belangrijk dat ook het kantoor er goed uitziet.

Het Europese onderzoek van Staples graaft nóg een stukje dieper en verkent de werkplek in niet eerder gebruikte onderzoekstermen. We hebben het over regelrechte schaamte voor de eigen werkplek: een kwart (24%) van de onderzochte Nederlandse kantoormedewerkers houdt anderen koste-wat-kost weg bij zijn of haar kantoor! En waar trots een mens doet groeien, moet schaamte een krimpeffect op onze talenten hebben…

Er goed uitzien

Harde secundaire arbeidsvoorwaarden waren al en zijn nog steeds belangrijk voor de motivatie. Millennials hebben ons ook geleerd het belang van zachtere criteria in te zien, zoals de verwezenlijking van idealen en flexibiliteit. Maar in het Snapchat- en Instagram-tijdperk is het volgens onze respondenten niet alleen belangrijk dat het kantoor goed functioneert, maar ook dat het kantoor er goed uitziet. Van de respondenten geeft echter een kwart aan in verlegenheid te worden gebracht door het sjofele kantoor waarin hij of zij moet excelleren. Een op de vijf (21%) liegt zelfs over de plek waar hij of zij werkt…

Uit schaamte houdt 24 procent van de Nederlandse medewerkers anderen bij zijn of haar kantoor weg.

Positief haakje is dat een ruime meerderheid (77%) van de kantoormedewerkers graag indruk op bezoekers maakt met een goed functionerende en aantrekkelijke kantooromgeving. Maar het zijn er maar weinigen die dat daadwerkelijk doen. Sterker nog, 27 procent van de respondenten maakt liever gebruik van vergaderruimten buiten de deur dan van de faciliteiten die het eigen kantoor biedt. Als gezegd, een kwart (24%) houdt iedereen koste-wat-kost uit de buurt van zijn of haar kantoor.

Grondige renovatie vereist

De voorspelling van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics luidt dat medewerkers tussen hun 18e en 48e levensjaar liefst 12 verschillende werkgevers zullen verslijten. Jobhoppen is dus de trend, maar werkgevers moeten die beteugelen, want jobhoppen drukt de moraal van de achterblijvers en de kosten voor werving en inwerken drukken rechtstreeks op het bedrijfsresultaat. En als driekwart (75%) van de onderzochte medewerkers vindt dat een goed functionerend en aantrekkelijk kantoor bijdraagt aan de medewerkerstrouw, mag je gerust stellen dat schaamtereductie het medewerkersverloop kan helpen drukken.

Schaarse, ontevreden medewerkers lopen door de achterdeur naar buiten.

Een functionele, maar ook aantrekkelijke kantooromgeving verbindt medewerkers met elkaar, de leiding, hun klanten en leveranciers plus het bedrijf of de organisatie in zijn geheel. Zo´n kantoor kietelt de inspiratie en moedigt aan tot productie en creatie. Zo´n kantoor doet mensen voluit werken en leven. Het geeft de energie om elke werkdag de koe bij de horens te vatten en verantwoordelijkheid en controle te nemen, in plaats van zaken op zijn beloop te laten.

Maar ook puur financieel bezien, kan een grondige kantoorrenovatie en -herinrichting royaal uit. Ons onderzoek geeft de facility manager en human resources de munitie om de directie te overtuigen een frisse wind door de kantooromgeving te laten waaien. Want als schaarse medewerkers zich schamen voor hun kantoor, kost dat gewoon geld.

Tom Groffils is managing director Benelux bij Staples, de aanbieder van businessoplossingen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie