Naar inhoud

In het mkb blijven kansen voor online business veelal liggen

Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het midden- en kleinbedrijf profiteert vooralsnog maar beperkt van deze positieve ontwikkeling. Slechts 11 procent van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut. De wil om daar verandering in te brengen, bestaat duidelijk. Alleen de tijd ontbreekt veel ondernemingen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 323 ondernemers in het mkb van eZiner, een aanbieder van digitale magazines. “Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers,” aldus onderzoeker William Burghout. “Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.”

Online vindbaarheid

Ondernemers in het mkb noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60 procent van de bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73 procent van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine-optimalisatie per week.

Beperkte capaciteit

Gebrek aan tijd is vaker te zien in het mkb. Zo geeft 76 procent van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36 procent van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld is zichtbaar bij e-mailmarketing: bijna 70 procent van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60 procent doet dit slechts enkele keren per jaar.

Onduidelijk effecten

Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42 procent van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.

Online benchmark

Alle uitkomsten uit het onderzoek zijn verwerkt in een online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven. De ‘MKB Benchmark’ kan gemaakt worden op de website van eZiner.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie