Naar inhoud

In Instagram-marketing draait het steeds meer om engagement

Daar waar Facebook kampt met afnemende aantallen abonnees en gebruikers, ziet Instagram deze aantallen juist sterk stijgen. In toenemende mate richten marketeers daarom hun pijlen op dit visueel ingestelde platform, dat zijn eigen wetten en regels heeft. In Instagram-marketing is momenteel namelijk een opvallende trend zichtbaar: less is more. Eén video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en micro-influencers creëren meer engagement dan de bekende influencers. Engagement wint het al langer van volgers en likes. En die trend zet sterk door in 2019.

Het engagement op Instagram

Dit kun je opmaken uit het ‘Instagram Engagement Report – What Your Company Needs to Know for 2019’ van de softwareprovider HubSpot en Mention, de aanbieder van een tool voor real-time mediamonitoring. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd door middel van databaseanalyses en onlinemonitoring van ruim 48 miljoen posts en meer dan 300.000 topgebruikers van Instagram. De analyse leert dat:

  • bij gebruik van meer dan vijf hashtags het engagement-ratio daalt;
  • twee keer zoveel engagement wordt bereikt met een video dan met elke andere post;
  • bij tagging vanaf vijf personen het engagement keldert;
  • micro-influencers het meest kostenefficiënt zijn en ook het meest invloedrijk.

Het bereiken van de doelgroep

Aangezien er 95 miljoen foto’s en video’s per dag gepost worden op Instagram en het algoritme steeds complexer wordt, is het een steeds grotere uitdaging voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Een video ontvangt gemiddeld 150 comments per post, terwijl een foto er nog geen 70 krijgt. Hierbij zijn de grootste influencers en virals ook meegenomen. De gemiddelde Instagram-abonnee ontvangt nog geen vier reacties op een video.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit

Andere tactieken voor meer traffic en engagement zijn het gebruik van hashtags en tagging van volgers en key members. Waar voorheen gold dat zoveel mogelijk hashtags – Instagram biedt een optie tot 30 hashtags – en tags het bereik zo groot mogelijk maakte, blijkt nu dat het engagement na vier of vijf hashtags en tags razendsnel stagneert. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Dat geldt ook voor het inzetten van influencers. Marketingmanagers zijn bereid om 20 duizend tot 80 duizend euro aan een influencers-campagne uit te geven. Toch blijkt dat de micro-influencers – die zo’n 50 duizend tot 100 duizend volgers hebben – het meeste impact hebben op hun volgers en ook nog eens het best betaalbaar zijn.

De juiste content voor de juiste doelgroep

“In 2019 dient iedere marketingstrategie voor social media gericht te zijn op vergroting van de betrokkenheid bij en waarde-toevoeging aan de doelgroep en de community”, stelt Mark Whelan, senior marketing manager bij HubSpot. “Ons onderzoek laat zien dat merken die video goed inzetten, niet te veel hashtags gebruiken en de influencers waarmee ze samenwerken zorgvuldig uitzoeken zich in een goede positie bevinden om op te vallen in de zeer drukke wereld van Instagram.”

Tip: Visual Marketing in 1 Day

• Het centrale thema is de impact van visueel ingestelde platformen als Instagram, Pinterest en Snapchat.

• Met aansprekende cases van onder andere Burgers’ Zoo, Sanoma en Sanquin.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie