Naar inhoud

Inbound marketing omarmd door meer dan de helft bedrijven

Traditionele marketinginstrumenten als advertenties, direct mailings en cold calling hebben in het digitale tijdperk duidelijk aan kracht verloren. Steeds meer organisaties ontdekken dat het uitsluitend zenden van boodschappen niet de beoogde resultaten oplevert en stappen over van outbound naar inbound marketing. Dit is een marketingstrategie die gericht is op het bieden van goede content op de juiste momenten in de customer journey.

Omarming inbound marketing

Inmiddels hanteert 55 procent van de bedrijven en instellingen in Nederland om de marketing- en communicatiedoelstellingen te realiseren een strategie voor inbound marketing, een term die afkomstig is uit de koker van IT-dienstverlener HubSpot. 33 procent van de bedrijven heeft een dergelijke marketingstrategie niet en de overige 12 procent geeft aan niet te weten wat inbound marketing is.

Versterken en uitbreiden relaties

Dit blijkt uit onderzoek van Marcommit, allround PR- en marketingbureau, onder 367 verantwoordelijken in marketing, sales of PR. Hen werd gevraagd naar de huidige stand van zaken op marketingvlak binnen de organisatie. De bevindingen zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Meetbaar marketingsucces met engagement hacking’. Het rapport biedt meer inzicht in de rol van inbound marketing bij het versterken en uitbreiden van relaties.

Content die goed gevonden wordt

Inbound marketing in de puurste vorm draait om slechts één ding: het beantwoorden van vragen uit de markt met content die goed gevonden wordt door zoekmachines. Daarnaast wordt deze content vaak met behulp van marketing automation software actief naar potentiële klanten toegestuurd, om zo proactief vragen te beantwoorden. Inbound marketing focust zich op het aantrekken van mensen naar de eigen communicatiekanalen van een organisatie.

Vooral populair bij kleine bedrijven

Inbound marketing wordt het meest ingezet door organisaties in de categorie 10 tot 20 werknemers en 50 tot 250 werknemers. Bij organisaties in beide categorieën heeft 62 procent een strategie klaar. Opvallend is dat inbound marketing bij organisaties met meer dan 250 werknemers de minste bekendheid geniet. Bij organisaties van deze omvang weet maar liefst 21 procent van de ondervraagden niet wat inbound marketing is.

Engagement is de basis van succes

“Welke marketing- en communicatiedoelstelling je ook wilt bereiken, engagement ligt aan de basis van elk succes”, stelt Eline Visser, managing director van Marcommit. “Alleen door echt contact en betrokkenheid kun je relaties versterken en uitbreiden. We zien dat een goede inbound marketingstrategie hierin steeds belangrijker is. Het verbaast ons daarom niet dat inbound marketing de afgelopen jaren een vlucht heeft genomen in zowel business-to-business als business-to-consumer. Voor de 45 procent van het bedrijfsleven die nog geen inbound marketingstrategie heeft, zijn er dus nog waardevolle kansen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Marcommit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie