Naar inhoud

Inbound marketing rendeert veel beter dan outbound marketing

Wereldwijd is inbound marketing de belangrijkste marketingstrategie bij het merendeel van de ondernemingen. Met name in Europa hebben marketeers veel vertrouwen in de eigen strategie: 77 procent gelooft in de effectiviteit van de eigen inspanningen. In de Verenigde Staten van Amerika geldt dit voor 71 procent van de marketingprofessionals en de rest van de wereld volgt op gepaste afstand. Vooral de teams die inbound marketing gebruiken, zijn zelfverzekerd: driekwart noemt de eigen marketingstrategie effectief, tegen 62 procent van de teams die vooral zijn gefocust op outbound marketing.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘State of Inbound 2018’, gehouden onder 6.200 marketeers in 99 landen door HubSpot Research, de onderzoeksafdeling van deze onderneming gericht op customer relationship management, marketing en sales.

Outbound versus inbound

Outbound marketing is de traditionele marketingmethode waarmee potentiële klanten actief worden nagejaagd, bijvoorbeeld via advertenties, mailings, events en cold calling. Inbound marketing is de relatief nieuwe benadering, die erop gericht is klanten binnen te halen door ze relevante informatie te bieden die waarde toevoegt. Daardoor vinden klanten het merk in plaats van andersom, bijvoorbeeld via blogs, zoekmachines en social media. Omdat het klanten aantrekt die zich echt aangesproken voelen door de boodschap, is inbound marketing beter geschikt om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen rond een merk. Bovendien leidt inbound marketing over het algemeen tot meer en beter gekwalificeerde leads.

Conversie staat voorop

Het belang van inbound marketing voor leads sluit goed aan bij de belangrijkste wensen van marketeers: maar liefst 69 procent van alle respondenten in het onderzoek noemt de conversie van contacten en leads naar klanten de hoogste prioriteit voor de organisatie in de komende twaalf maanden. Dat is aanmerkelijk hoger dan de tweede prioriteit: de groei van verkeer naar de website, dat het met 54 procent moet doen. De overige initiatieven scoren allemaal lager dan 50 procent.

Content gericht op fase in de funnel

De focus op conversie betekent ook een duidelijke focus op zogeheten BOFU-content. BOFU staat voor ‘Bottom of the Funnel’ en behelst content die gericht is op de daadwerkelijke aankoopbeslissing. Dit in tegenstelling tot content die gericht is op naamsbekendheid – ‘Top of the Funnel’ (TOFU) of de oriëntatiefase – ‘Middle of the Funnel’ (MOFU).

Lage prioriteit voor video

Binnen inbound marketing geven de respondenten aan vooral te kijken naar search engine optimization (SEO) en organische marketing (61%), blogs (55%) en marketing automation (50%). Opvallend is daarbij dat video-content een relatief lage prioriteit krijgt: how-to’s wordt door 26 procent genoemd en webinars door 24 procent. Dit terwijl YouTube wel bovenaan de lijst staat van distributiekanalen waar marketing zich in de komende twaalf maanden op zegt te willen richten. Het geloof in video lijkt bij het hoger management groter – ruim 50 procent – dan bij uitvoerende marketeers – nog geen 40 procent.

Betere ROI voor inbound

De grootste uitdaging zien marketeers vooral in het genereren van traffic en leads (61%). 39 procent noemt het aantonen van de return on investment (ROI) van marketingactiviteiten een uitdaging. Overigens heeft dit voor Europeanen (37%) duidelijk een lagere prioriteit dan voor Noord-Amerikanen (53%). Europeanen noemen het verhogen van omzet uit bestaande klanten belangrijker (44%).

Overgewaardeerde marketingtactieken

Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 18 procent de ROI van marketing überhaupt niet kan of wil berekenen. Maar als dat wel gebeurt, blijkt dat inbound marketing aanzienlijk vaker (53%) voor een positieve ROI zorgt dan outbound marketing (16%). Het verrast dan ook nauwelijks dat een typische activiteit van outbound marketing als paid advertising – print, outdoor en broadcast – met 30 procent van de nominaties bovenaan staat als de meest overgewaardeerde marketingtactiek. Op plaats twee staan initiatieven voor organische social media met 14 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie