Naar inhoud

Influencer marketing ingezet voor werving techniekstudenten

Als eerste onderwijsinstelling in Nederland start Hogeschool Utrecht met het werven van techniekstudenten via influencer marketing. Om de innovators van morgen te werven zijn innovatieve middelen nodig. De komende maanden willen diverse YouTubers hun publiek inspireren met hun eigen visie op de toekomst waarin technologie een grote speelt. Fans die meer willen weten, worden verwezen naar relevante opleidingen of worden uitgenodigd voor één van de open dagen.

Enthousiasmeren voor techniek

Influencer agency 3sixtyfive is begin 2016 begonnen met het project. Er is gestart met het identificeren en matchen van de juiste influencers. Niet iedere influencer is geschikt om geloofwaardig zijn of haar fans te inspireren voor een toekomst waar technologie een belangrijke rol speelt. YouTubers Dylan Haegens, Sophie Milzink en Défano Holwijn gaan geheel binnen hun eigen format scholieren enthousiasmeren voor techniek. De eerste video staat sinds zondag online en is van Dylan Haegens.

Geïntegreerd in wervingscampagne

De ontwikkelde strategie integreert YouTubers en hun content op slimme wijze in het wervingsproces van de hogeschool. De brede aanpak van grote YouTube-influencers inspireert de latente bèta om na te denken over een toekomst waarin technologie een grote rol speelt. Via een speciale campagnepagina, informatie van relevante opleidingen en open dagen wordt men uitgedaagd zich verder te verdiepen.

Gezamenlijk met inhoudelijke experts

Zo wordt op de aankomende open dagen een exclusieve sessie georganiseerd waarin de YouTubers aan de hand van hun video's de toekomst verder exploreren. Dit doen zij samen met inhoudelijke experts als Sander Duivestein (robotisering en artificial intelligence) en Jesse van Doren (internet der dingen). Vanuit de onderwijsinstelling Utrecht schuiven eigen experts aan, zoals studenten met innovatieve projecten op bijvoorbeeld het gebied van zonne-energie of robotisering.

YouTubers bepalen de trends

Jongeren lezen steeds minder. Zij zoeken hun informatie steeds meer digitaal en zijn massaal te vinden op sociale media. Tegelijkertijd zijn adblockers onder deze doelgroep populair. Dit zijn ontwikkelingen waar influencer marketing op inspeelt. Steeds meer vloggers weten een groot jong publiek aan zich te binden op onder andere YouTube. Deze YouTubers bepalen in grote mate 'what's hot or not'.

Behoefte aan meer techniekstudenten

De hogeschool heeft gekozen om te starten met een pilot voor de technische opleidingen engineering, ICT en built environment. Er zijn dringend meer technici nodig om de Nederlandse koppositie als kennis- en innovatieland te behouden. De instroom van studenten in de hbo- techniekopleidingen stijgt wel, maar helaas niet snel genoeg. Landelijk doel is om 4 op de 10 hbo-studenten te laten instromen in een techniekopleiding. Om daar te komen zijn dit soort innovatieve campagnes noodzakelijk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie