Naar inhoud

Influencer neemt een deel van de rol van free publicity over

Slechts 21 procent van de communicatieprofessionals geeft aan een goed doordachte strategie voor public relations te hebben om de organisatie en de woordvoerders continu in de media te krijgen. Dit is opvallend, omdat tegelijkertijd 64 procent aangeeft dat de rol van PR steeds belangrijker wordt in marketingstrategieën. Daarnaast verwacht 26 procent dat free publicity op den duur volledig verdwijnt en er alleen nog sprake is van betaalde media. Opmerkelijk is verder dat een derde een mention door een influencer verkiest boven een publicatie in de media.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals die in verschillende industrieën, functieniveaus en organisatiegroottes werkzaam zijn, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van PR- en marketingcommunicatiebureau Marcommit. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Aan Kop. De marketing- en communicatietrends van de toekomst’.

De influencer wordt belangrijker

Vandaag de dag zijn persberichten nog een vast onderdeel van de PR-middelenmix. Over de toekomst hiervan zijn de meningen verdeeld: 32 procent verwacht dat het persbericht blijft, terwijl 30 procent van de professionals denkt dat het verdwijnt. Wanneer we online met offline media vergelijken, blijkt dat 35 procent van de communicatieprofessionals nog altijd blijer wordt van een publicatie in een printuitgave dan van een online publicatie. Wel zien zij steeds meer de toegevoegde waarde van influencers: 34 procent wordt liever door een influencer genoemd dan door de traditionele media.

Geen twijfel over de waarde van PR

“We zien steeds vaker dat PR een grote rol speelt in award-winnende marketingcampagnes”, vertelt Roy Roelofs, algemeen directeur bij Marcommit. “Ondanks de discussies rondom fake news en de soms onduidelijke lijn tussen betaalde en onbetaalde media, twijfelt men niet over de waarde van PR. Waar er echter door veel organisaties nog reactief gehandeld wordt als het om PR gaat, is het belangrijk dat de stap gezet wordt naar een strategische aanpak. Doelen als naamsbekendheid en het realiseren van een autoriteitspositie worden immers niet gerealiseerd door het versturen van één persbericht of het schrijven van één blog. Dit vraagt om een lange adem en een gestructureerde, creatieve en proactieve aanpak.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Marcommit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie