Naar inhoud

Influencers zijn niet onder de indruk van Facebook-heisa

Afgelopen week kwam Mark Zuckerberg zwaar onder vuur te liggen, nadat naar buiten was gekomen dat databedrijf Cambridge Analytica gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers had verzameld en gebruikt voor dubieuze doeleinden. De Facebook-baas ging diep door het stof tijdens een interview met journaliste Laurie Segall van CNN. Hoewel communicatiedeskundigen zijn reactie massaal te lauw en te laat noemen, zijn Nederlandse social influencers vooralsnog niet onder de indruk over de oplaaiende privacy-discussie op social media.

Trending topic

Dat blijkt uit een peiling van influencer-platform Join naar het sentiment rondom de Facebook-heisa onder Nederlandse bloggers en vloggers. Terwijl #deletefacebook trending topic was op Twitter, zijn de bij het platform aangesloten influencers ondanks de maatschappelijke discussie voorlopig nog niet van plan hun Facebook-account te verwijderen. Op een enkeling na blijven de profielen gewoon bestaan en worden geen berichten verwijderd.

Oprichter WhatsApp

De boze hashtag is voornamelijk aangewakkerd door technologiespecialisten op Twitter. Opvallend is dat onder hen zich ook Brian Acton bevindt. Hij is de oprichter van WhatsApp en later puissant rijk geworden met de verkoop van de berichtendienst aan Facebook. Inmiddels heeft Elon Musk zijn bedrijven eveneens van Facebook verwijderd. Op Instagram, een dochterbedrijf van Facebook, is het rond de hashtag opmerkelijk stil gebleven. Maar het merendeel van de gepeilde Nederlandse bloggers en vloggers is niet overgegaan tot drastische maatregelen op de social media.

Minder naïviteit

“Ik denk dat onze generatie een stuk minder naïef is”, stelt de Nederlandse vlogster Lenette Hermsen. “Wij beseffen dat al langer dat onze data verzameld worden en wat daar allemaal mee kan. Ik schrik wel van dit schandaal maar ik ben er niet door verrast.” De influencer Linda de Munck sluit zich bij die opvatting aan: “Zulke dingen gebeuren wel vaker rond Facebook. Het platform beschikt over heel veel data en dat is nooit helemaal veilig. Het doet me niet zo veel.”

Duidelijke generatiekloof

De 19-jarige Lenette Hermsen benadrukt de generatiekloof: “Leeftijdsgenoten van mij verwijderen niet zomaar hun Facebook-account. Ik zeg niet dat we van Facebook afhankelijk zijn, maar we vertrouwen er wel op voor evenementen, vriendschappen en nieuws.” Linda de Munck voegt aan deze duiding toe dat het veel influencers niet persoonlijk raakt: “Ik kan me goed voorstellen dat mensen er problemen mee hebben, maar ik heb er zelf geen last van.”

Kritiek op databescherming

De Rotterdamse mama-blogger Lisette Jerkovic uit wel kritiek op de databescherming van Facebook: “Ik vind het heel erg dat zoiets kan gebeuren en dat een organisatie als Facebook daarbij betrokken is. Dit soort data moet in de toekomst beter beschermd worden.” Zij verwijdert echter niet haar account. Edwin Knip, chief technology officer van Join, heeft daar een duidelijke verklaring voor: “Facebook verzamelt veel data die voor influencers essentieel zijn. Zolang zij deze data kunnen gebruiken voor hun groei en hun onderneming, verwijderen zij hun account nog niet.”

Imagoschade Facebook

Voorlopig laten de bij het platform aangesloten influencers Facebook dus nog niet links liggen, maar gepaard met de dalende populariteit van het platform zorgt het schandaal wel voor imagoschade. “Mijn Facebook-account verwijderen is nu nog niet aan de orde”, verklaart Lisette Jerkovic. “Maar er bestaat zeker een kans dat ik er op termijn mee stop.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie