Naar inhoud

Informatiewaarde data bepaald door management

IT-professionals hebben een belangrijke, maar ondersteunende rol in het proces waarbij bedrijven informatiewaarde scheppen uit hun kostbare en kwetsbare data. Maar het C-level, de directies en onze afdelingsmanagers zijn het zélf die de regie moeten nemen. Want alleen zij kunnen het doel en de waarde van data-analyses goed bepalen en bewaken, zoals verbetering van de externe klantrelaties en het verhogen van de interne efficiëntie.

Data centraal, analyse decentraal

De data horen centraal, de analyse hoort decentraal. Maar zo gaat het er dus niet aan toe in Europa en Amerika. In Nederland zelfs het minst van allemaal. Ruim de helft (53%) van de Nederlandse bedrijven slaat de plank mis en laat de regie voor het extraheren van inlichtingen uit data bij IT liggen, blijkt uit onderzoek van informatiemanager Iron Mountain door adviesbureau PwC.

Informatiewaarde creëren uit data

En daarmee presteren we het minst van alle onderzochte landen. Wat betreft de decentrale analyse van data, zit Nederland vaker fout in dit onderzoek. Informatiewaarde creëren uit data heeft veel te maken met:

- IT-platform;

- IT-vaardigheden (data-analist);

- IT-hulpmiddelen (gereedschappen);

- Toegang tot waardevolle data.

Vaardigheden en hulpmiddelen bij IT

Maar behalve de harde technologie van het platform, liggen bij Nederlandse bedrijven ook de vaardigheden en hulpmiddelen in 70 procent van de gevallen bij de IT-afdeling. En in 60 procent van de gevallen is het in Nederland de IT-afdeling zélf die vooral goed bij de kostbare en kwetsbare data kan. Data op de IT-afdeling zijn een kostenpost en een veiligheidsrisico. Afdelingsmanagers, directies en het C-level zijn het die de vrucht moeten plukken van de investering in data en kunnen als enige werkelijk de gezochte waarde creëren met hun data-analyses.

Ontbreken van data-analisten

Het is geen onwil of nalatigheid, concluderen de onderzoekers. Het is onwetendheid. Managers weten niet welke vaardigheden benodigd zijn. Zo beschikt een kwart (25%) van de onderzochte bedrijven niet over een essentiële data-analist. Managers weten ook niet wie binnen de eigen organisatie over de essentiële vaardigheden beschikt. Zo wordt een derde (29%) van de data-analisten niet ingezet om waarde te scheppen uit de bedrijfsinformatie. Managers overschatten de aanwezige kennis, vaardigheden en hulpmiddelen en zijn zich niet bewust hoeveel informatiepotentieel onbenut blijft.

Kostbare en kwetsbare informatie

Er is veel voor te zeggen om kostbare en kwetsbare informatie centraal op te slaan. IT is er dan om de data vast te leggen en te bewaren, om gegevens toegankelijk te maken en te beveiligen. Maar voor de analyse en het creëren van waarde moeten de decentrale afdelingsmanagers hun leidinggevende rol nemen en beschikken over de toegang tot de data, over de vaardigheden en de benodigde gereedschappen. Op al die vlakken scoren Frankrijk, Spanje en Canada stukken beter dan Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.

Evolutie van risico naar waarde

Ons langjarige onderzoek evolueert van risico naar waarde”, zegt Jeroen Strik, directeur van Iron Mountain Benelux. “Die zaken zijn verwant, maar ook heel verschillend. Uit het oogpunt van risico is centraliseren van de data op de IT-afdeling een goed idee. Uit het oogpunt van het scheppen van waardevolle managementinzichten uit ruwe data niet. Het is een wonderlijk fenomeen dat mensen dossiers uit het papieren archief komen halen om er zelf mee aan de slag te gaan, maar digitale analyses al gauw aan IT overlaten. Met name in Nederland is er een wereld te winnen wanneer managers meer analyse-vaardigheden onder hun hoede nemen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie