Naar inhoud

Ingewikkelde documentprocessen zorgen onnodige inefficiëntie

Professionals zijn wekelijks bijna een dag, 6,8 uur om precies te zijn, kwijt aan administratieve taken, zoals het invullen van formulieren, het printen van documenten en ervoor zorgen dat documenten ondertekend worden. Deze taken lijken op het eerste gezicht erg simpel, maar blijken complex en zeer tijdrovend. Ze leiden tot frustraties, remmen de groei van de organisatie, beperken de productiviteit en verspillen resources. Technologieën als e-signatures en mobiele apps kunnen een oplossing bieden voor deze inefficiëntie.

Ineffectieve administratieve taken

Dit leert het onderzoeksrapport ‘‘Document Drain: How Back-Office Processes are Shredding Productivity’ van de digitale dienstverlener Adobe. Voor het onderhavige onderzoek zijn 7.000 Europese professionals, onder wie 1.000 Nederlanders, ondervraagd naar de hoeveelheid tijd die ze kwijt zijn aan administratie. De studie toont aan dat ineffectieve administratieve taken bij ruim de helft van de Nederlanders (61%) heeft geleid tot het opzeggen van een contract door een klant. Ruim een kwart van de respondenten gaf aan dat een project in zijn geheel is geannuleerd als gevolg hiervan, wat de ernst van de situatie bij bedrijven onderstreept.

Significante kostenpost bedrijven

De belangrijkste conclusie in het rapport is dat de tijd inefficiënt wordt besteed, hetgeen leidt tot een significante kostenpost voor bedrijven. De meest simpele kantoortaken, zoals het printen en e-mailen van documenten, worden gezien als de grootste boosdoeners (96%). Ook geeft 75 procent van de werknemers aan dat zij de processen met betrekking tot het printen en e-mailen saai, tijdrovend of lastig vinden. Medewerkers vinden sommige administratieve taken ook onnodig complex. Voorbeelden zijn het zoeken naar verloren documenten (65%), de administratie die komt kijken bij het aannemen van nieuwe medewerkers (62%) en het ondertekenen van documenten (61%).

Innovatieve digitale oplossingen

Het rapport laat ook de mogelijkheden zien op het gebied van digitale transformatie, bijvoorbeeld door de frustraties weg te nemen binnen bedrijven. Volgens het onderzoek worden digitale oplossingen zoals elektronische handtekeningen door 80 procent van de Nederlandse professionals gezien als een waardevolle innovatie. Met name de inzet van mobiele apps om kritieke documentproblemen op te lossen is populair onder Nederlanders (34%). Europa-breed geeft bijna de helft van de Europeanen aan dat juist de inzet van inefficiënte technologieën ten grondslag ligt aan de problemen binnen de kantoorprocessen. Dit laat zien dat er nog veel winst te behalen valt door de inzet van slimme documentprocessen en efficiënte, digitale oplossingen.

Verbetering productiviteit en motivatie

“De resultaten van dit onderzoek zijn een eyeopener voor Europese bedrijven. De verouderde processen remmen de productiviteit en zijn demotiverend voor medewerkers. Dit leidt tot omzetverlies en een slechtere klantervaring”, zegt John Travis, vice president marketing EMEA bij Adobe. “Door administratieve processen anders in te richten en door het gebruik van apps, digitale documenten en andere technologieën, kan de ervaring voor medewerkers en klanten positief worden omgedraaid. Dit leidt uiteindelijk tot groei en succes in de toekomst.”

Belangrijkste onderzoeksresultaten

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:

Tegenvallende processen: Werknemers in Europa besteden erg veel tijd aan kantooradministratie, wat gemiddeld neerkomt op 6,8 uur per week. Europese werknemers hebben te vaak te maken met kantoorprocessen die niet volgens plan verlopen of veel meer tijd nodig hebben dan zou moeten. De respondenten noemen hierbij onder andere het indienen van PO’s, het invullen van formulieren en de administratieve processen die komen kijken bij de start van nieuwe medewerkers.

Weg met de frustratie: Moderne professionals zoeken naar de vrijheid om op het door hen gewenst tijdstip en plaats te kunnen werken. Het onderzoek wijst uit dat veel medewerkers te veel bezig zijn met werk. Maar liefst 64 procent van de Europeanen werkt over of werkt in het weekend (49%) door inefficiënte administratieve taken. Per land werd in het onderzoek aangegeven hoe de respondenten de verloren tijd zouden willen spenderen. Hierbij gaf 52 procent van de Nederlanders aan dat zij de verloren tijd graag met hun geliefden hadden willen doorbrengen.

Vooruitgang: Vereenvoudigde digitale processen, zoals het gebruik van elektronische handtekeningen, worden gezien als belangrijke oplossing voor het verhogen van de productiviteit en het creëren van meer vrije tijd. Hierbij geeft 74 procent van de Europeanen en zelfs 80 procent van de Nederlanders aan dat elektronische handtekening zeer waardevol zijn. Mobiele apps worden ook geïdentificeerd als een belangrijke manier om de kantoorprocessen te optimaliseren (34%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Adobe.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie