Naar inhoud

Innovatie gezien als cruciaal voor succes van organisaties

Voor ondernemers die willen profiteren van een digitaal gedreven werkplek is het verbeteren van agility een topprioriteit. De meerderheid (86%) van de Europese ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zegt zich actief te focussen op de optimalisatie van de bedrijfsflexibiliteit in 2018. Slechts de helft (51%) introduceert bewust nieuwe technologieën om sneller te kunnen reageren op trends en mogelijkheden, terwijl 52 procent verwacht binnen vijf jaar failliet te zijn als geen gebruikgemaakt wordt van gemoderniseerde werkplektechnologie.

Technologie

Dit leert een onderzoek onder ruim 1.600 mkb’ers in Europa, uitgevoerd in opdracht van technologiebedrijf Ricoh. Uit de studie blijkt dat Nederlandse ondernemers technologie prefereren die direct aansluit bij de behoeften van werknemers. Zij geloven dat automatisering (69%), data-analyses (69%), documentbeheer (61%) en videoconferenties (47%) de meest positieve invloed hebben op hun onderneming.

Flexibiliteit

“Ondernemers in het mkb zijn bijzonder ambitieus”, zegt Maurits Aalders, directeur marketing bij Ricoh Nederland. “Vanwege de uitdagende marktomstandigheden willen ondernemers nieuwe mogelijkheden tijdig ontdekken en er het maximale uit halen. Nederland zit hierbij met 53 procent zelfs boven het Europese gemiddelde van 51 procent. Flexibiliteit is van cruciaal belang om in te spelen op marktveranderingen en het gros van de ondernemers erkent de rol van technologie hierin. Agile werken staat duidelijk hoog op de agenda van de mkb’ers en is dus zeker niet alleen een aandachtspunt voor de grotere ondernemingen.”

Innovatie

Productiviteit en innovatie, door middel van slimmere technologie op de werkvloer, worden gezien als een cruciale factor voor het succes van bedrijven. 70 procent van de ondervraagden beschouwt technologie als de basis voor de groei van het bedrijf, hetgeen wijst op een sterk geloof in de waarde van een digitaal gedreven werkplek.

Continuïteit

“Ondernemers in het mkb laten zich niet gek maken door hypes zoals virtual reality en blockchain”, aldus Aalders. “Ze zijn juist zo verstandig om prioriteit te geven aan investeringen in de tools die een reëel, positief effect hebben op het bedrijfsresultaat. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe technologie medewerkers in staat stelt sneller en slimmer te werken, waardoor het bedrijf flexibeler wordt. Doe je dit niet, dan loop je het risico te sneuvelen, terwijl de markt zich verder ontwikkelt zonder je.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie