Naar inhoud

Innovatie in de financiële sector: wat wil de consument?

Nederland telt honderden FinTech-ondernemingen. Deze innovatieve ondernemingen dagen de traditionele spelers in de financiële sector voortdurend uit op deelgebieden van hun dienstverlening. Daarnaast wordt de Nederlandse consument steeds mondiger, grilliger en ongeduldiger. Als financiële dienstverleners niet vroegtijdig inspelen op hun wensen en eisen, zullen FinTechs hun positie overnemen. Tenminste, dat is een veelgehoorde opvatting. Maar is dat ook zo?

Behoeften financiële consumenten

In navolging van een mondiaal onderzoek van Capgemini naar de rol van FinTechs in de financiële sector, samengebracht in ‘Het World FinTech Report 2017’, heeft de zakelijke dienstverlener in samenwerking met marktonderzoeksbureau Kantar TNS een onderzoek uitgevoerd onder Nederlandse financiële consumenten. Het onderzoeksrapport ‘Innovatie in de financiële sector: wat wil de consument?’ gaat dieper in op de uitkomsten van dit onderzoek en behandelt uiteenlopende vragen als. Wat is de bekendheid van de diensten van FinTechs? Wat kunnen we leren over klantenbinding? Wat zijn de kansen en bedreigingen voor de traditionele financiële dienstverleners?

Innovatie versus klantenbestand

FinTech bedrijven zijn doorgaans innovatiever, maar missen schaalgrootte en hebben een beperkte klantenbasis. De traditionele spelers zijn vaak minder innovatief, maar hebben veel bestaande klanten. Met het juiste samenwerkingsmodel ontstaat er een win-win-situatie. In het rapport lees je hoe onze financiële experts de uitkomsten van het onderzoek interpreteren en hoe je daarmee jouw voordeel kunt doen.

Overstappen nog geen optie

In het onderzoeksrapport worden enkele interessante conclusies getrokken. Allereerst blijkt de Nederlandse consument wel interesse te hebben in de diensten van FinTechs, maar zullen ze voor hun financiële zaken hun bank niet zo snel verlaten. Dat komt omdat Fintechs onder het grote publiek veelal nog niet bekend zijn. Bovendien zijn Nederlanders niet zulke ‘overstappers’: 92 procent geeft aan honkvast te zijn.

Verandering consumentenbehoeften

Opmerkelijk is echter de beweging die zichtbaar is in de consumentenbehoefte naar meer gemak, betrouwbaarheid en online en mobiele dienstverlening. De consument blijkt namelijk wel te willen overstappen als ‘prijs’ en ‘innovatie’ in het geding zijn. Dit biedt interessante perspectieven voor FinTechs maar kan ook een bedreiging voor financiële dienstverleners die niet tijdig hun koers weten bij te stellen.

Opvallendste bevindingen

De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:

  • Slechts 1 procent van de consumenten zegt gebruik te maken van de diensten van een FinTech-bedrijf. De groei van FinTech in Nederland lijkt vooral geremd te worden door een gebrek aan bekendheid.
  • Slechts 3 procent van de consumenten is positief over de mate waarin hun bank innovatie inzet. Wel is men positief over het gemak, de betrouwbaarheid en de online en mobiele dienstverlening van banken.
  • De Nederlandse klant is erg gesteld op zijn privacy. Slechts 15 procent is bereid om zijn persoonlijke data of betaalgegevens te delen met een bank in ruil voor korting.
  • De negatieve NPS bij banken en verzekeraars (-15) laat zien dat de klantbinding beperkt is. Ook de aspecten ‘prijs ‘en ‘innovatie’ zijn voor klanten een belangrijke reden voor overstappen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Capgemini.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie