Naar inhoud

Innovatie in de merkbeleving is vandaag de nieuwe levensader

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie is het winkelgedrag van consumenten wereldwijd veranderd. Daardoor komt eerder opgebouwde merkloyaliteit op het spel te staan. Vanwege de verandering in het koopproces, het koopgedrag en de economische omstandigheden, is innovatie in de merkbeleving de nieuwe levensader voor bedrijven geworden. Juist op dit moment is innoveren namelijk relevanter dan ooit tevoren.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Innovation for Brands – Hoe kun je succesvol vernieuwen?’ van de gelijknamige expertgroep van kennisnetwerk voor digitale commercie ShoppingTomorrow, dat mede mogelijk is gemaakt door e-commerce agency Bluebird Day en consultancybureau Magnus Red. In het rapport worden zes stappen in de organisatie van het innovatieproces benoemd. Ook worden tien tips gegevens om direct met vernieuwing aan de slag te gaan. Een belangrijke succesfactor? Structuur!

Merkbeleving

Innovatie is de ontwikkeling van nieuwe of verbeterde producten, diensten, markten of processen, veelal via het toepassen van nieuwe technologie. Maar liefst 84 procent van de leidinggevenden in Nederland geeft aan dat vernieuwing van de merkbeleving belangrijk is voor groei van zijn onderneming. Toch is slechts een klein deel van alle innovatiepogingen succesvol. Waarom moeten merken en bedrijven er dan toch voor kiezen om te investeren in innovatie?

Innovatie

Innovatie is geen doel op zich maar noodzakelijk voor verschillende achterliggende doelen van merken. Het houdt deze relevanter, omdat klantbehoeften continu veranderen. Interne innovaties kunnen bedrijven efficiënter maken. Door te innoveren kunnen merken nieuwe producten en diensten introduceren en nieuwe markten, doelgroepen en verdienmodellen aanboren. Innovatie zorgt voor onderscheidend vermogen en voor bestaansrecht van organisaties, die door vernieuwing flexibeler en creatiever worden. Daarmee leidt innovatie tot een cultuur van groei, beweging en vooruitgang.

Visie

Innovatie vergt investeringen, focus en vasthoudendheid, op basis van een gedeelde visie. Scans van merken, markten en klanten kunnen organisaties helpen met het vaststellen of ze willen innoveren om hun huidige positie te beschermen – ook dan is innovatie nodig – of om te transformeren. De leden van de expertgroep raden aan om bij het zoeken naar relevante innovaties zo veel mogelijk inzichten van binnen en buiten de organisatie te betrekken.

Structuur

Tegenwoordig passen steeds meer organisaties concepten zoals agile, scrum, design thinking en lean startup toe. En ook de incubators, accelerators en innovation labs zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten. Innovatie is echter geen vrijblijvende oefening of experiment zonder verplichtingen. Ook innovatie vraagt om een gestructureerde aanpak. Daarbinnen is vervolgens alle ruimte voor creativiteit en om te experimenteren waar dat relevant is.

Stappen

De leden van de expertgroep onderscheiden zes stappen in het innovatieproces. Dat zijn achtereenvolgens:

  1. de strategie en de doelen formuleren;
  2. het innovatieproces inrichten;
  3. het speelveld verkennen;
  4. het idee onderbouwen;
  5. het concept valideren;
  6. de innovatie realiseren, lanceren en itereren.

Tips

Deze stappen worden beschreven in het rapport en gevolgd door tien concrete tips, afgewisseld met voorbeeldcases van e-commerceplatform bol.com, golfbaan Prise d’eau, verzekeringsmaatschappij Achmea en fashionmerk McGregor. Dit zijn die adviezen in het kort:

  1. formuleer een visie en stel heldere doelen en verwachtingen;
  2. creëer een innovatie-funnel;
  3. betrek medewerkers, leveranciers, partners en klanten bij de ideeëngeneratie;
  4. zorg voor budget om ideeën te realiseren;
  5. formeer een winnend team;
  6. maak rollen, verantwoordelijkheden en beslissingsbevoegdheden duidelijk;
  7. werk met schetsen en prototypes die je snel kunt toetsen;
  8. breng valkuilen en risico’s in kaart;
  9. communiceer over de impact die een innovatie heeft;
  10. zorg voor een korte maar realistische time-to-market.

Foto’s: ShoppingTomorrow en Unsplash

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie