Naar inhoud

Innovatie staat hoog op marketingagenda’s in onzekere tijden

Technologische ontwikkelingen zorgen juist in onzekere tijden voor verhoging van de klantverwachtingen. Nederlandse marketeers pakken daarom niet langer alleen de rol van de zender, maar zoeken ook actief de interactie met klanten om een zinvolle klantrelatie te onderhouden tot ver na de eerste aankoop. Bovendien veranderen de normen voor klantbetrokkenheid door de coronacrisis. Als gevolg daarvan geven marketingprofessionals in Nederland prioriteit aan innovatie in een sterk veranderd landschap.


Versnelde digitale transformatie

Vandaag de dag hebben marketeers – net als de rest van de wereld – te maken met een crisis. Maar naarmate de tijd vordert, herstellen bedrijven zich, neemt het vertrouwen toe en ontstaat er een nieuwe blijk van waardering voor innovatie. In Nederland verwachten marketeers naast augmented reality ook dat virtual reality en nieuwe regelgeving tegen 2030 voor transformatie zorgt. Toch wordt er vooral verwacht dat er nieuwe klanten en prospects via online kanalen komen, omdat het digitale leven nog meer dan voorheen doordringt tot de wereldbevolking.

Dat kun je opmaken uit de ‘State of Marketing – Sixth edition’ van Salesforce, IT-dienstverlener op het gebied van customer relationship management (CRM). Voor dit onderzoeksrapport zijn gegevens verzameld van bijna 7.000 marketingleiders over de hele wereld, verspreid over zes continenten, op het moment dat de COVID-19-crisis is uitgebroken. Aan het onderzoek hebben 300 marketeers uit Nederland deelgenomen.

Marketingtrends in onzekere tijden

“De COVID-19-crisis dwingt marketeers in Nederland om elk facet van hun bedrijf te heroverwegen – van strategische prioriteiten en uitdagingen tot de benodigde technologische skills en teamvaardigheden – terwijl ze in een wereldwijde crisis weer aan het werk gaan en de klantervaring blijven transformeren om de komende jaren het best gepositioneerd te zijn voor succes”, stelt Nag Patta, senior director Benelux bij Salesforce. “De inzichten uit het onderzoek van dit jaar zijn een nuttige leidraad voor marketeers die hun bedrijf weer moeten herstellen en transformeren.”

De trends die uit het onderzoek naar voren komen, zijn relevant voor marketeers in business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) en gecombineerde businessmodellen:

  • Marketingtransformatie krijgt nieuwe urgentie – De verwachtingen en het gedrag van consumenten, bedrijven en de maatschappij in het algemeen verschuiven met een ongekende snelheid en omvang. Marketeers hebben in toenemende mate de taak om een leidende rol op zich te nemen in de organisatie. 74 procent van de marketeers in Nederland leidt bijvoorbeeld initiatieven op het gebied van klantervaringen. Het gaat hier om een combinatie van zowel technologische als organisatorische innovatie. In Nederland is innovatie de topprioriteit voor marketingleiders, terwijl real-time interactie met klanten hun grootste uitdaging is.
  • Klantdata zorgen voor empathische marketing – Terwijl klanten te maken krijgen met het nieuwe normaal op verschillende gebieden, is persoonlijke en empathische interactie nog nooit zo belangrijk geweest. Het sturen van berichten en aanbiedingen die aansluiten bij de unieke behoeften en verwachtingen van een individu vereist een diepgaand inzicht. Marketeers transformeren de manier waarop ze klantgegevens verzamelen of beheren en maken steeds meer gebruik van technologieën zoals artificial intelligence (AI) die hen helpen om het beste uit hun activiteiten te halen. In Nederland wordt verwacht dat marketeers van 10 databronnen in 2019 naar 20 geprojecteerde databronnen in 2021 gaan. Daarnaast wordt een toename van 230 procent in AI-adoptie sinds 2018 verwacht.
  • Marketeers verdubbelen de bedrijfswaarde – Naarmate bedrijven verschuiven van de crisisperiode naar herstel en aanpassing, hebben marketeers een unieke kans om betrouwbare klantrelaties in zakelijke waarde om te zetten. Marketeers houden steeds vaker statistieken bij – zoals klanttevredenheid, digitale betrokkenheid en levenslange klantwaarde – om een holistisch beeld te krijgen van wat werkt en wat niet werkt in de customer journey. B2B-marketeers spelen een bijzonder sterke rol in de groei van bedrijven door middel van account-based marketing (ABM). In Nederland volgt 46 procent van de marketeers de customer lifetime value (CTV) om het succes te meten.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie