Naar inhoud

Innovatief vermogen ICT-werkgever in twijfel getrokken

ICT-medewerkers geven de innovatiekracht van hun werkgevers gemiddeld een 5,3. Een lichte onvoldoende dus. En dat niet alleen: de sector scoort meer dan een punt lager dan het landelijk gemiddelde (6,6). De score is vooral opvallend omdat innovatie een cruciaal thema is binnen de ICT. De branche is voortdurend gerichtheid op verbetering en vernieuwing, maar een negatief imago op deze terreinen houdt de talentvolle medewerkers buiten de deur.

Relevant blijven

Dat is één van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek van Effectory onder ruim 4.000 medewerkers in de ICT-branche. “De ontwikkelingen in de branche gaan razendsnel”, vertelt Sanne Durieux, consultant bij het medewerkersonderzoeksbureau. “Als ICT-organisatie moet je dan ook constant innoveren om relevant te blijven in de markt. Bovendien maakt een achterstand je minder aantrekkelijk als potentiële werkgever op de arbeidsmarkt. Terwijl je juist talent nodig hebt om te innoveren.”

War for talent

En dat terwijl ICT-talent toch al schaars is, doordat de vraag het aanbod overstijgt. ICT'ers hebben hun werkgevers voor het uitkiezen. “Ze kunnen niet alleen terecht bij detacheerders, maar bijvoorbeeld ook bij een groeiend aantal organisaties dat ervoor kiest om producten en diensten online aan te bieden”, aldus Durieux. “Het grote aanbod zorgt voor een hoog verloop.” Met een heldere, inspirerende toekomstvisie kunnen organisaties hun identiteit versterken, en de betrokkenheid van medewerkers verhogen.

Betrokkenheid medewerkers

Hier ligt voor het management nog een flinke uitdaging. “ICT'ers beoordelen hun bereidheid om op korte termijn bij hun huidige werkgever te blijven met een 7,3”, licht Durieux toe. “Dat is bijna een punt lager dan het landelijk gemiddelde. Bovendien daalt hun score op betrokkenheid na het eerste jaar fors: van een 7,8 naar een 6,4. Medewerkers ervaren een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie.”

Coachend leiderschap

Natuurlijk gaan er ook dingen goed in de branche. Zo kiezen steeds meer ICT-organisaties voor coachend leiderschap, een vorm van leidinggeven die goed bij de sector past. Durieux: “ICT'ers zijn doorgaans hoogopgeleide vakmensen, die het liefst zelfstandig werken en niet geremd willen worden door te veel regels. Ze hebben behoefte aan leidinggevenden die hen uitdagen, eerlijke feedback geven en ze stimuleren in hun groei.”

Verbetering scores

Op het gebied van leiderschap zitten de scores dan ook in de lift: met een 7,1 op tevredenheid over de leidinggevende scoort de ICT-branche ruim voldoende. Ook uitdagen (7,1), feedback geven (7,0) en stimuleren (6,8) scoren hoger dan voorgaande jaren. Een positieve beweging in de ICT-branche, die ook tot uiting komt in een mooie 7,8 voor 'vertrouwen in de toekomst'.

Het onderzoeksrapport ‘Kansen en uitdagingen in de ICT-branche: hoe ervaart de ICT-er zijn werk, en hoe behoudt je als werkgever het talent?’ kun je downloaden op de website van Effectory.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie