Naar inhoud

Innovaties en krappe arbeidsmarkt veranderen recruitment

De economie trekt aan en talent is schaars. Bedrijven en organisaties moeten vernieuwen om de juiste professionals aan te trekken. Ontwikkelingen in data, machine learning en digitale technologieën zorgen voor een transformatie van recruitment. Nieuwe technologieën veranderen fundamenteel de recruitmentstrategie van organisaties fundamenteel en tegelijkertijd blijven persoonlijke relaties cruciaal voor succes.

Dat blijkt uit ‘De transformatie van recruitment – De kunst en wetenschap van een succesvol model’. In deze visie ontwikkelt recruitmentorganisatie Hays Nederland een nieuw model voor recruitment: Find & Engage. Dit model combineert de bekende aanpak van het persoonlijk koppelen van kandidaten en organisaties aan de nieuwe technologische mogelijkheden. Bedrijven en organisaties krijgen hiermee maximaal toegang tot de beste kandidaten uit de markt, ook als deze professionals zelf niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Adverteren en wachten werkt niet meer

De klassieke aanpak in de recruitmentsector waarbij een werkgever een vacature adverteert en wacht op reacties van actief werkzoekenden – Advertise & Apply – is nog steeds dominant in de sector. Maar dit model werkt niet meer in de digitale wereld van vandaag. Het richt zich immers enkel op de actief werkzoekenden. Hierdoor mist het de excellente kandidaten die zelf niet of nog niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Bovendien leidt het gemak waarmee actieve baanzoekers kunnen reageren op online vacatures tot een golf aan sollicitaties van ongeschikte kandidaten. Het kost organisaties onnodig veel tijd en geld om deze berg aan reacties te beoordelen.

Online activiteiten onthullen of mensen open staan voor nieuwe baan

In de nieuwe werkwijze van Find & Engage zetten recruiters zoektechnologie en data-analyse in om zowel actief als passief werkzoekenden in beeld te krijgen. Nu enorme hoeveelheden data online beschikbaar zijn, is het mogelijk om op grote schaal kandidaten te zoeken en te vinden: Find. Vervolgens bouwen recruiters online een relatie op met kandidaten en creëren betrokkenheid bij kandidaten via social media en het aanbieden van relevante content. Zo betrekken recruiters en organisaties kandidaten vanuit hun persoonlijke interesses bij potentiële werkgevers: Engage. Wanneer de interesse van deze professionals is gewekt en er al een relatie is, wordt het makkelijker om hen op nieuwe carrièrekansen te wijzen. Door slim gebruik van big data en het opvangen van online activiteiten, zoals zaken die professionals zelf online delen, kan via dit model worden bepaald wat het beste moment is om hen te benaderen: de Approachability Index.

Digitale dynamiek en krappe arbeidsmarkt

“Tien jaar ben ik nu chief executive officer van deze organisatie, maar nooit eerder zag ik de arbeidsmarkt en de recruitmentsector zo snel veranderen als vandaag de dag”, zegt Alistair Cox van Hays. "Technologie, de digitale dynamiek en de opkomst van data-science en artificial intelligence vuren veranderingen aan en creëren continu nieuwe manieren van werken. Tegelijkertijd blijft de onderliggende opdracht hetzelfde: hoe vind je de beste mensen voor jouw organisatie? De behoefte aan de beste talenten blijft, maar de manier om deze kandidaten binnen te halen verandert totaal. En dat vraagt een nieuwe aanpak van organisaties. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.”

Data én relaties: persoonlijk op grote schaal

“In de huidige arbeidsmarkt waarin talent schaars is, ontkomen werkgevers er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen”, stelt Robert van Veggel, managing director bij Hays Nederland. “Dat betekent dat ze in staat moeten zijn om de groep van potentiële kandidaten aanzienlijk uit te breiden. Bijvoorbeeld door actief te zoeken naar talenten in online communities en het gebruik van data-science-tools om geschikte professionals in beeld te krijgen. Deze potentiële kandidaten solliciteren minder snel uit zichzelf, maar hebben wel latente interesse in een nieuwe baan. Als je dat weet, kun je ze zelf benaderen met een interessant aanbod. Het ‘Find & Engage’-model benadrukt het belang van de persoonlijke relatie in het hart van recruitment. Met behulp van digitale technologie en data-science kan dit nu worden toegepast op een enorme schaal. Dat was niet eerder mogelijk. Wij geloven dat dit duurzame model toonaangevend voor de toekomst is.”

Het onderhavige rapport kun je downloaden op de website van Hays.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie