Naar inhoud

Innovatieve winkelcommunicatie ondersteunt retailers in customer experience

Klassieke winkels beleven zware tijden. Torenhoge huurprijzen, stevige parkeertarieven en logistieke perikelen drukken zwaar op de resultaten. Daarnaast ondervinden de offline retailers hevige concurrentie van de webshops. Opvallend is de trend dat juist deze online winkels een plaats in het straatbeeld opeisen. Coolblue vinden we bijvoorbeeld in vijf steden in Nederland. Hoog tijd derhalve voor de fysieke winkels onderscheidend te worden. Maar deze retailers zijn opvallend behoudend als het gaat om visuele communicatie, zowel instore als outstore.

Vooral nog traditionele presentatietechnieken

Dit blijkt uit een kwalitatief marktonderzoek gehouden onder 62 landelijke retailorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd door Van Straaten, een familiebedrijf gericht op visuele communicatie. Traditionele presentatietechnieken voeren nog steeds de boventoon in etalages en winkelinterieurs. “Een gemiste kans,” zegt directeur Niels van Straaten van het gelijknamige bedrijf. “Want er zijn zoveel meer mogelijkheden om de shopper te prikkelen. Door het gebrek aan innovatie blijft offline retail als onderdeel van de omnichannel-strategie onderbelicht, terwijl juist hier potentie ligt.”

Uitdaging winkelend publiek te binden

Door de toenemende concurrentie met online winkelen staat de traditionele retail voor een uitdaging om het winkelend publiek aan zich te binden. Juist door verrassend en vernieuwend om te gaan met visuele middelen kan de winkelende consument verrast en getriggerd worden om een winkel te bezoeken en een aankoop te doen. Om erachter te komen welke vormen van visuele communicatie het populairst zijn en om het vernieuwend vermogen te toetsen, zijn aan 62 bedrijven een aantal vragen voor gelegd.

Interactie met de klant nauwelijks toegepast

Uit het onderzoek blijkt dat de innovatie in de retail op het gebied van visuele communicatie beperkt is. Circa 85 procent van de ondervraagden gebruikt wel enige vorm van visuele communicatie. Maar 20 procent van de ondervraagden geeft direct aan weinig tot geen gebruik te maken van innovatieve visuele communicatie. Als meest innovatieve media die worden gebruikt, worden LED- en TV-schermen genoemd. Elementen als licht (97%) en beweging (35%) zijn in- en outstore aanwezig. Maar dit geldt bijvoorbeeld niet voor interactie, iets wat door slechts 11 procent van de respondenten wordt toegepast. Ook trends in visuals, zoals interactie door middel van interactieve projecties of het gebruik van hologrammen, krijgen in Nederland nog weinig navolging.

Winkel belangrijk contactmoment in omnichannel

Technologie speelt wel een steeds grotere rol bij Nederlandse retailers. Het gebruik van schermen, iPads en interactieve tafels wordt gebruikelijker. Dit past in de ontwikkeling naar omnichannel-marketing waarbij online en offline volledig worden geïntegreerd. Veel bedrijven maken geen onderscheid tussen hun verschillende kanalen, maar gaan voor één ultieme, consistente en naadloze merkbeleving van de klant. De fysieke winkel, als onderdeel van deze marketingstrategie, blijft een belangrijk contactmoment. Om de potentie ervan ten volle te benutten, moet meer en anders gebruik gemaakt worden van nieuwe visuele presentatietechnieken.

Veel mogelijkheden consumenten te prikkelen

Het gebrek aan innovatie in de visuele communicatie bij retailers noemt Van Straaten een gemiste kans: “De productontwikkeling in de markt gaat snel. Er zijn tegenwoordig veel trendy mogelijkheden om de shopper te prikkelen. Denk aan visual magnetics, interactieve vloeren, lichtbalken in de schappen of labwanden met materiaalmonsters. De winkelindustrie heeft dit echt nodig om aantrekkelijk te blijven voor de shopper, zeker nu online winkelen ongekend populair is.”

Klanten dienen pulses te krijgen tijdens winkelbezoek

Dit onderzoek laat zien dat retailers nog erg klassiek bezig zijn”, stelt Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar eMarketing aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. “Innovaties op de winkelvloer komen weinig voor. Klanten moeten juist getriggered worden. Pulses krijgen tijdens het bezoek aan een winkel. Dit kan door licht, geluid, geur maar ook door beweging, zoals video’s. Daarnaast is een verdere integratie met techniek door de koppeling van databestanden, beeld en smartphone mogelijk. Ook door zelf de smartphone te gebruiken tijdens het koopproces.”

Grotere koopbeleving creëren door innovatieve communicatie

Interactieve spiegels en augmented reality dragen bij door een grotere koopbeleving te creëren”, aldus Molenaar. “Daarnaast kunnen door interactieve displays en digital signage klanten beter benaderd en getriggered worden dan door passieve posters. Retailers moeten niet alleen van het koopproces uitgaan, maar ook steeds meten wat succesvol is en wat niet. Dit onderzoek geeft een goede indicatie van wat er moet gebeuren in de markt!”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie