Naar inhoud

Inspelen op de gedeeltelijke lockdown met aanbod bieradvies

Met de gedeeltelijke lockdown om de verspreiding van het coronavirus onder controle te krijgen, heeft Nederland met de sluiting van alle horecaetablissementen feitelijk ook te maken met een gedeeltelijke drooglegging. Dat wordt nog eens versterkt door het verbod van de verkoop en het nuttigen buiten de privésfeer van alcoholische dranken na 8 uur ‘s avonds. Het verkoopverbod leidt consumenten naar de e-commercesector, de slijterijen en de supermarkten, waar momenteel het bijzondere verschijnsel zich voordoet dat medewerkers die nog te jong zijn om zelf alcohol te mogen kopen volwassenen dringend verzoeken een mondkapje te dragen.


Lockdown

Start-up Scover speelt op de gedeeltelijke lockdown in door bieradvies te geven in de retailsector. Sinds 2019 is deze bieradviseur met diverse biersommeliers en developers bezig om bieradvies voor iedereen toegankelijk te maken. Met data-inzichten en deskundige kennis van smaak en bier helpt het bedrijf consumenten met het vinden van passend bier in zowel de horecasector als de retailbranche. Door de ontwikkelingen rondom COVID-19 is gaandeweg het focuspunt tijdelijk van de horeca naar de retail verlegd. Vanaf maandag 19 oktober 2020 vind je bij het bierassortiment in verschillende supermarkten quick response-codes (QR-codes) met een online bieraanbod en persoonlijk bieradvies.

Bieradvies

“Wij zien in onze resultaten terug dat er veel meer omzetmogelijkheden en margepotentie in de productgroep bier zit zodra consumenten passend bieradvies krijgen”, vertelt Sheila van Beers, digital director bij Scover. “Hier valt voor ondernemingen nog veel winst te behalen. Uit een eerder onderzoek blijkt dat meer dan 45 procent van de consumenten graag bieradvies wil en dat 90 procent dit dan opvolgt. Dit percentage is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid door de toenemende populariteit van speciaalbier. En het beeld dat vrouwen alleen maar frisse en zoete bieren drinken of helemaal geen bier nuttigen, is inmiddels ook achterhaald. Het coronavirus gooit natuurlijk op dit moment veel roet in het eten, maar dwingt ons wel te denken in mogelijkheden. Inmiddels hebben wij bijna 3.000 bieren ondergebracht in 12 smaakclusters, waarmee 99 procent van de Nederlandse biermarkt is afgedekt.”

Smaakprofiel

“Om erachter te komen welk smaakprofiel je hebt, hebben smaakkenner Peter Klosse en biersommelier Rick Kempen een smaaktest ontwikkeld. Door de inzet van artificiële intelligentie wordt daarna een volledig gepersonaliseerd smaakprofiel gegenereerd. Door de QR-code te scannen in de supermarkt is het niet alleen mogelijk te bekijken wat het aanbod is, maar ook welke bieren binnen jouw smaakprofiel passen. Zo kun je zelfs in thuisquarantaine veilig en hygiënisch op ontdekkingstocht in het bierlandschap. En het mooie is, de deuren van je koelkast kennen geen sluitingstijd.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie