Naar inhoud

Inspelen op de groeiende aantrekkingskracht van marketplaces

In de retailsector nemen marketplaces als Alibaba, Amazon en bol.com een steeds dominantere positie in. De vraag is vanzelfsprekend wat deze platformen hebben dat andere verkoopkanalen niet hebben. Bovenal is dat een grote aantrekkingskracht op fabrikanten en retailers, nu steeds meer consumenten hun weg naar marktplaatsen weten te vinden. Daarnaast bieden deze marketplaces een relatief eenvoudige manier om internationaal zaken te doen en producten te testen. En dit zijn voldoende redenen voor retailers en fabrikanten om marktplaatsen op te nemen in hun kanalenmix.

Dat stelt de expertgroep ‘Marketplaces’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door logistiek dienstverlener DPD Nederland en adviesbureau 10XCREW. Waar de experts vorig jaar nog keken hoe je moet starten op marktplaatsen, willen zij dit keer de aanwezigheid van retailers en fabrikanten op deze platformen naar een hoger niveau tillen. Dit doen ze door enerzijds de ontwikkelingen in de markt te beschrijven en anderzijds door een digitale adviestool aan te bieden.

De impact van marktplaatsen

Maar wat is dan eigenlijk de noodzaak om juist nu op te schalen? Voor veel consumenten zijn marketplaces tegenwoordig het voorkeurskanaal. De customer journey begint en eindigt steeds vaker op een zo’n platform. Het is belangrijk om een toekomststrategie te hebben over hoe je omgaat met deze marketplaces, zeker gezien de impact van deze ontwikkeling op de korte termijn. De verwachting is dat de wereldwijde omzet in e-commerce in 2021 bijna verdubbelt ten opzichte van 2018, van 2,8 biljoen dollar naar 4,9 biljoen dollar. Hiervan wordt ongeveer 75 procent met een model van een marktplaats of drop shipment gerealiseerd.

Daarnaast zijn er verschillende marktontwikkelingen die belangrijk zijn voor retailers en fabrikanten. Zo beginnen klanten in zowel business-to-business als business-to-consumer hun zoekopdrachten steeds vaker op een platform dan in een zoekmachine. Bovendien wordt de service van marktplaatsen richting de verkopers op hun platform steeds beter. Ze bieden bijvoorbeeld hun tools om de merkidentiteit te bewaken en spelen ook steeds beter in op de behoefte om data te delen. Het verkopen via een marktplaats wordt daarmee steeds minder een noodzakelijk kwaad, maar daadwerkelijk een interessant kanaal voor verkopende partijen.

Trends en ontwikkelingen

Dit maakt het echter nog niet eenvoudig om succesvol te zijn op marktplaatsen en daarom heeft de expertgroep een online adviestool ontworpen, waarmee retailers en fabrikanten antwoorden kunnen krijgen op prangende vragen. Daarnaast hebben de expert nog een aantal tips voor bedrijven die hun verkopen via marktplaatsen willen optimaliseren:

  • Houd de grote marktplaatsen en China in de gaten – De grote platformen worden steeds groter, waarbij het een internationaal speelveld wordt en landsgrenzen vervagen. Amazon en bol.com zetten voor nu de norm voor winkelen online, maar in China zijn de bedrijven al veel verder. Het is nog maar de vraag of wat er in China gebeurt op eenzelfde manier in Europa uitgerold kan worden, maar alleen al voor de inspiratie is het zeker de moeite waard om de ontwikkelingen daar in de gaten te houden.
  • Zet in op duurzaamheid – De verwachting is dat consumenten met het oog op het veranderende klimaat duurzaamheid zwaarder laten meewegen bij hun aankoopbeslissing. Dit betekent voor tweedehandsplatformen een kans, zoals we dat nu al zien in de IT-branche. Daarnaast zetten steeds meer platformen refurbished en sustainability als label in.
  • Merken verkopen meer rechtstreeks – Merken en fabrikanten nemen zelf hun business op marketplaces in handen. De verwachting is dat alle merken binnen drie tot vijf jaar voor rechtstreekse verkoop kiezen, waardoor dit kanaal voor veel distributeurs, groothandels en retailers minder interessant dreigt te worden. Het is alleen de vraag of merken zich echt kunnen onderscheiden op een marketplace. Het is niet ondenkbaar dat merken in de toekomst besluiten om zelf controle te houden over de content op marketplaces, maar de daadwerkelijke verkoop en levering aan partners over te laten. Dit betekent een kans voor distributeurs, groothandels en retailers om te proberen daar exclusieve afspraken over te maken.
  • Blijf in controle – Niets is zo moeilijk als in de toekomst kijken. Maar wat de expertgroep wel wil meegeven, is helder: wees voorbereid! Zie marktplaatsen als een kans. Laat als retailer zien dat je voor merken en fabrikanten een partner kunt zijn en mee kunt in die groei. Kijk goed naar je branche om te zien wat voor jou relevant is. De ontwikkelingen gaan snel en een conclusie dringt zich op. Retailers en fabrikanten moeten namelijk nu actie ondernemen om in te spelen op het nieuwe online landschap, want: it’s all about being in control.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie