Naar inhoud

Inspiratie over direct marketing voor het MKB

Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf willen inspelen op de verbeterde economische situatie en de aantrekkende vraag. Ze willen reclame maken, maar weten vaak niet wat de slimste inzet van middelen is voor direct meer klanten in de winkel of webshop, meer omzet, een bestand vol nieuwe klanten of het behouden van een klantenkring. Direct marketing (DM) kan een effectief instrument zijn. Voor veel MKB'ers is het echter nog onbekend terrein. Inspiratie, advies en ondersteuning zijn dus meer dan welkom.

Goede ontvangst gepersonaliseerde mailings

Gepersonaliseerde mailings worden goed ontvangen, leert recent onderzoek. Ruim de helft van de ontvangers (56%) herinnert zich de boodschap uit de direct mail. De gemiddelde leesduur is 2,2 minuut. Gemiddeld heeft 15 procent na een week actie ondernomen. Een boodschap via de e-mail (E-DM) wordt het beste geopend om 10 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds. Ruim 43 procent opent de E-DM op een mobiele telefoon of tablet. Een aansprekende boodschap of een call-to-action in een DM is dus zeer belangrijk. Een pakkende reclame-uiting zorgt voor meer omzet of klanten in de winkel. Vooral het combineren van middelen zoals bijvoorbeeld een fysieke DM met een E-DM kan voor een nog beter effect zorgen.

Inspiratie voor ondernemers in het MKB

Tot 4 september 2015 kunnen ondernemers via de gratis MKB Reclamecheck een reclame-uiting uploaden. De website is een initiatief van het post- en pakkettenbedrijf PostNL. De onderneming weet welke DM-acties werken en wil deze kennis graag delen met MKB'ers. Met de whitepaper “Effectieve reclametips” wordt bovendien aan ondernemers inzicht en inspiratie gegeven om een DM-actie op een andere manier in te zetten en te optimaliseren.

Effectieve reclame stimuleert winkelbezoek

Recent heeft het CBS mooie cijfers bekendgemaakt over de detailhandel”, zegt Ludo Voorn, directeur marketing van PostNL. “In juni 2015 is 4,7 procent meer omgezet dan vorig jaar. Dit betekent dat de consument weer geld uitgeeft aan kleding, drogisterij- en woninginrichtingsartikelen. Ondernemers in het MKB willen hier terecht op inspelen, maar hebben vaak net dat ene zetje of inzicht nodig. Een effectieve reclame-uiting stimuleert het winkelbezoek. Wij hebben jarenlange ervaring, om met de juiste combinatie van middelen zoals mailings, folderacties, e-mailings of advertenties op Facebook direct tussen de ogen en in het hart van de klant te komen. Deze expertise willen wij met de MKB Reclamecheck graag delen met ondernemers. Zodat zij meer klanten naar de winkel of webshop halen, meer omzet genereren of hun klantenkring weten te behouden.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie