Naar inhoud

Inspiratie voor klantgerichte innovatie kun je overal vinden

In onze voortdurende zoektocht naar inspiratie voor klantgerichte innovaties kunnen we uiteenlopende routes kiezen. Natuurlijk, het wereldwijde web is een bijna onuitputtelijke inspiratiebron. Maar vergeet niet je neus ook buiten de deur te steken. Zo tref je op goed georganiseerde evenementen veelal bijzonder inspirerende praktijkverhalen. Die ervaringen van anderen bevatten mogelijk essentiële lessen voor jou. De echt opvallende verhalen hoor je echter op bestemmingen waar je het totaal niet verwacht, zoals in Zambia.

De afstand tussen Amsterdam en Livingstone in Zambia is 7.500 kilometer. Dat is op de kop af 10 uur vliegen. Zambia telt bijna evenveel inwoners als Nederland, maar is 20 keer zo groot. Meer dan 10 procent van de bevolking leeft in de hoofdstad Lusaka, een stad met het dubbele aantal inwoners van Amsterdam. Lusaka is ook in oppervlakte 2 keer zo groot als Amsterdam. Zambia is een voormalige Britse kroonkolonie en sinds 1963 is het een onafhankelijke republiek. De economie draait hoofdzakelijk op de koperindustrie.

Andere wereld

Het Bruto Nationaal Product per hoofd van de bevolking in Nederland is 18 keer dat van Zambia. De levensverwachting in Zambia is 60 jaar, in Nederland meer dan 80 jaar. Zo kan ik wel doorgaan. Op 10 uur vliegen van hier land je in een totaal andere wereld.

Dacht ik.

Klant centraal

Tot ik sprak met Raymond Kufekisa, secretaris van het Zambia Institute of Marketing. Eind november 2018 organiseert het ZIM de 22e editie van zijn jaarlijkse marketingcongres. Verspreid over 3 dagen verwacht het ZIM 250 tot 300 deelnemers, voornamelijk marketingprofessionals, die zich laten informeren en inspireren over de laatste trends in marketing. Raymond Kufekisa voegde hier aan toe dat de klant binnen bedrijven in Zambia een steeds prominenter plek inneemt en dat thema’s op het gebied van klantgericht ondernemen – van customer centric strategy tot en met customer service – ook bij het ZIM steeds vaker op de agenda staan.

Klantverwachtingen en klantbehoeften

Naarmate Raymond Kufekisa en ik elkaar via Skype langer spraken, voelde ik de afstand kleiner worden. Hij zat in Lusaka, ik in Zaandam. De thema’s waar organisaties in Zambia mee worstelen, blijken in de kern niet wezenlijk te verschillen van de uitdagingen waarvoor organisaties zich in Nederland geplaatst zien. Omdat klantbehoeften en klantverwachtingen van land tot land en van klant tot klant niet wezenlijk van elkaar verschillen.

Klantgericht ondernemen

In ons gesprek werd duidelijk dat klantgericht ondernemen zich niet beperkt tot jouw organisatie, noch tot enig land of continent. Klantgericht ondernemen is een wereldwijde en onomkeerbare beweging die organisaties klantgerichter en de wereld voor klanten mooier maakt.

Inspiratie voor innovatie

Ook voor jouw organisatie ziet de wereld er waarschijnlijk niet wezenlijk anders uit dan voor organisaties elders in Nederland, in Europa of – pak ‘m beet – in Zambia. Als dat zo is, kun je de inspiratie voor innovatie ook – en misschien wel júist – vinden bij organisaties en op plekken waarvan je dat in eerste instantie niet verwacht.

Klantenfluisteraar Frans Reichardt is naast een veelgevraagd spreker op uiteenlopende evenementen ook voorzitter van het Platform voor Klantgericht Ondernemen. PvKO is een van de partners van ‘Customer Experience in 1 Day’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie