Naar inhoud

Inspirerende quotes voor managers die te weinig boeken lezen

“Managers lezen niet, die doen liever.” Dat hoor je met enige regelmaat. Door hun drukke agenda’s komen veel professionals lang niet altijd toe aan het lezen van boeken en met name managementboeken. Het is een beeld dat ik wel herken. Bij workshops en clinics waarin weleens recente managementboeken voorbijkomen van best wel bekende auteurs, zie ik meestal weinig – lees: geen – herkenning.

“Managers lezen niet, die doen liever.” Dat hoor je met enige regelmaat. Door hun drukke agenda’s komen veel professionals lang niet altijd toe aan het lezen van boeken en met name managementboeken. Het is een beeld dat ik wel herken. Bij workshops en clinics waarin weleens recente managementboeken voorbijkomen van best wel bekende auteurs, zie ik meestal weinig – lees: geen – herkenning.

Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler.

Albert Einstein

Ontlezing

Best wel erg, want er worden belangrijke boeken geschreven en waardevolle inzichten ontwikkeld die je als professional eigenlijk niet mag missen. Natuurlijk is er onder het overweldigende aanbod van managementboeken ook veel kaf onder het koren. De kunst is dan ook om het koren op de radar te krijgen en bewust ruimte te creëren voor het lezen van goede managementboeken, met als bijkomend voordeel dat je zo een belangrijk detoxmoment inbouwt voor de enorme hoeveelheid schermtijd die onontkoombaar is geworden.

De grootste wetenschappelijke ontdekking was de ontdekking van de onwetendheid.

Yuval Noah Harari

Managementliteratuur

Voor iedereen met te veel schermtijd en te weinig tijd voor managementliteratuur heb ik daarom de meest inspirerende quotes, rake citaten en wijsheden verzameld op het gebied van onder meer management, leiderschap, klantgerichtheid, innovatie, dienstverlening en dienstbaarheid. Het resultaat is een boek dat een naslagwerk is voor professionals en direct praktische en verhelderende inzichten geeft en aanspoort tot momenten van reflectie en ‘zengeving’ – en wellicht aanzet tot het ontdekken van aansprekende boeken en auteurs. Daarnaast is het een inspiratiebron voor auteurs en sprekers die verlegen zitten om een aansprekende opening of treffende afsluiter van hun presentatie, tekst of speech.

Of een bedrijf het zich realiseert of niet – een bedrijf is een serviceorganisatie die toevallig een product verkoopt, geen productorganisatie die toevallig service verleent.

Tom Farmer

Inspiratie

Om de ruim 600 quotes van meer dan 400 auteurs eenvoudig vindbaar te maken, zijn de quotes opgedeeld in 40 thema’s, die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in drie categorieën: de het-kant, de wij-kant en de ik-kant van organisaties. De het-kant gaat vooral over de inhoud, zoals beleid, strategie, doelen, technologie, processen en innovatie. De wij-kant raakt aan waar mensen samenwerken, zoals de onderlinge verhoudingen, de cultuur, het humresourcesmanagement, de betrokkenheid en de feedback. De ik-kant gaat over individuele talenten en competenties. Daar vind je de quotes over onder meer creativiteit, kwaliteiten, leiderschap en dienstbaarheid.

Bij voetbal weet iedereen waar het doel staat. In de gemiddelde organisatie hebben negen van de tien mensen geen idee.

Mickey Huibregtsen

Quotes

In het boek ‘Zeg dat nog eens? – Inspirerende inzichten en oneliners uit de (management)literatuur’ – met illustraties van Emanuel Wiemans – staan de mooiste quotes van managementgoeroes als Peter Drucker, Stephen Covey en Ben Tiggelaar, van organisatiefilosofen zoals Frederic Laloux, Nassim Taleb en Margaret Wheatley en van klantgerichtheidkenners zoals Colin Shaw, Steven Van Belleghem en Jos Burgers. Maar ook van economen zoals Kate Raworth, Daniel Kahneman en Aaron Hurst, psychologen als Amy Edmondson, John Welwoord en Paul Verhaeghe, historici zoals Yuval Noah Harari, Rutger Bregman en Thomas Carlyle, dichters zoals Kahlil Gibran, Rainer Maria Rilke en Mohamed Jalal ad-Din Balkhi Rumi, mystici waaronder Lao Tse, Willem Glaudemans en Parker Palmer, musici zoals Jaap van Zweden, Simeon ten Holt en Simon Rattle en motivatie-experts zoals Simon Sinek, Daniel Pink en Frans de Waal. Kortom, een grasduinboek boordevol food for thought, dat ook leuk is om cadeau te doen.

Winst is geen drijfveer, het gaat altijd om de klant.

Frits van Eerd

Eric de Haan helpt organisaties bij het ontwikkelen van hun klantgevoeligheid. Hij is als docent verbonden aan de Beeckestijn Business School en auteur van ‘De Tao van Service’ en coauteur van de boeken ‘Service Excellence’ en ‘Excelleren in service’. Ook heeft hij het spel ‘ServiceGuru en de ‘Service Excellence Scheurkalender’ ontwikkeld.

De quotes in dit artikel zijn afkomstig uit ‘Zeg dat nog eens?’.

Tip: Wil jij de service in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de opleiding Service Excellence wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer je een visie en een plan van aanpak te ontwikkelen waarmee de service verandert van een kostenpost in een inkomstenbron.
  • Je leert in 11 sessies hoe je het Service Excellence-model toe kunt passen en je maakt een businesscase voor excellente serviceverlening aan de klanten van jouw organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie