Naar inhoud

Inspirerende voorbeelden van lonende minimum viable products

Een minimum viable product is de cupcake-versie van de grootse en fantastische bruidstaart. Succesverhalen van Amazon, Google en BDRThermea laten zien hoe kleine snoepjes kunnen uitgroeien tot indrukwekkende gebakjes. Een MVP is een product met net voldoende functies om de eerste klanten tevreden te stellen, terwijl het tegelijkertijd terugkoppeling geeft voor toekomstige productontwikkeling. Het bouwen van een MVP is een geweldige manier om jouw product in de markt te testen. Het verzamelen van inzichten van een MVP brengt vaak minder kosten met zich mee dan het ontwikkelen van een uitgebreid product met meer functies.

MVP's bij miljardenbedrijven

Vooral growth hackers zoals ik praten vaak over MVP's. Daarom kun je veronderstellen dat MVP's iets voor nerds zijn of een obscuur karakter hebben, maar niets is minder waar. De MVP-methode heeft talloze innovaties bij miljardenbedrijven mogelijk gemaakt. Ter lering en vermaak beschrijf ik 8 inspirerende voorbeelden.

#1. AdWords Express

AdWords Express is in feite een vereenvoudigde versie van AdWords, de tool die relevante advertentieteksten genereert voor een klant. Vanaf het begin leek dit proces geautomatiseerd. Maar toen dit product werd ontwikkeld, bestond de back-end uit een groep studenten die heel snel een advertentietekst typten. Toen dit experiment een succes werd, is AdWords Express verder ontwikkeld en nu is het proces volledig geautomatiseerd.

#2. Airbnb

Kort na hun verhuizing naar San Francisco in oktober 2007 konden de kamergenoten en oud-studiegenoten Brian Chesky en Joe Gebbia de huur van hun appartement niet meer betalen. De twee Amerikanen bedachten dat het wellicht lonend was een luchtbed in hun woonkamer te leggen en van hun woning een bed & breadfast te maken. Het doel was in eerste instantie om gewoon een paar dollars te verdienen. Tot ze beseften dat het koppelen van bed & breakfasts aan klanten een goudmijn kon zijn.

Ze bouwden een website maar bleven worstelen met het vinden van gebruikers voor hun platform. Dus koos het bedrijf uit San Francisco ervoor om het publiek van de marketplace Craigslist te targeten. Door een optie aan te bieden voor huiseigenaren om automatisch op dit netwerk te posten, bereikte Airbnb heel veel potentiële gebruikers. De rest is geschiedenis. In 2017 heeft het kamerbemiddelingsplatform een geschatte omzet van 3,5 miljard dollar en heeft het een winst behaald van 100 miljoen dollar.

#3. Amazon

Ergens in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw las Jeff Bezos een rapport over de toekomst van het internet. De publicatie voorspelde een jaarlijkse groei van de online commercie van 2.300 procent. Bezos creëerde daarom een lijst van 20 producten die online op de markt konden worden gebracht. Hij verkleinde de lijst tot wat volgens hem de 5 meest veelbelovende producten waren: compact discs, hardware, software, video's en boeken. Bezos besloot uiteindelijk zijn nieuwe bedrijf online boeken te laten verkopen, vanwege de grote wereldwijde vraag naar literatuur, de lage prijzen voor boeken en het enorme aantal beschikbare titels.

Amazon is gestart in de garage van het huurhuis van Bezos in Bellevue, Washington. De eerste website was heel eenvoudig: alleen een catalogus met boeken. Als een klant een boek had besteld, kocht Amazon het rechtstreeks bij de distributeur en daar vandaan werd het ook verzonden. Iteratie na iteratie volgde. In de loop van de jaren begon Amazon meer producten te verkopen, schafte het bedrijf magazijnen aan en personaliseerde het de website voor elke bezoeker. Volgens Forbes is Amazon nu 's werelds op twee na grootste retailer.

#4. BDRThermea

De voorspellende onderhoudsdienst voor de ketel van BDRThermea helpt de algemene status van een ketel te bepalen om zo een storing te voorkomen. Op deze manier wordt verlies of verzwakkingen van warmtecomfort voorkomen. Met RexelX hebben wij BDRThermea geholpen om deze functie voor voorspellend onderhoud te ontwikkelen als een MVP. Het is met succes op de markt geïntroduceerd in 2017.

#5. Buffer

Buffer begon als een MVP en werd snel omgezet in een app met 100.000 gebruikers. In 2010 had de Britse ondernemer Joel Gascoigne een geweldig idee. “Ik wilde de planningsfunctie voor Twitter-accounts ontwikkelen en die ene geweldige feature maken”, zoals hij later schreef. Eerst maakte Gascoigne een landingspagina om te kijken of er genoeg mensen geïnteresseerd waren in het product om er een winstgevende onderneming van te maken.

Na het bereiken van een kritische massa aan registraties, ontwierp en bouwde Gascoigne de eerste versie van de applicatiesoftware in een periode van 7 weken. Deze versie van Buffer bevatte slechts beperkte functies die alleen toegang tot Twitter gaven. 4 dagen na de lancering van de software kreeg Buffer zijn eerste betalende gebruiker. Een paar weken hierna had het bedrijf 100 gebruikers en dat aantal vermenigvuldigde zich tot 100.000 gebruikers in de daaropvolgende 9 maanden.

#6. Dropbox

Dropbox begon met een eenvoudige video waarin het effect van het product dat de makers wilden lanceren kort werd uitgelegd. De video was zeer succesvol en gaf Dropbox de waardevolle feedback waarmee het bedrijf de kernaannames kon valideren.

#7. Zalando

Zalando, de bloeiende Duitse online schoenenwinkel, kende een bescheiden begin. Het werd in 2008 opgericht door Robert Gentz en David Schneider, aanvankelijk onder de naam Ifansho. Geïnspireerd door de Amerikaanse online winkel Zappos begonnen de twee heren met alleen een online storefront bestaande uit foto's van schoenen van schoenenwinkels. Als een paar werd verkocht, rende een van henr naar de schoenenwinkel om de schoenen te kopen, deze in een doos te doen en ze te verzenden. Er was helemaal geen e-commerce of warehousing. Slechts één man vormde de logistieke afdeling. Net als Amazon evolueerde Zalando van een eenvoudige website naar een miljardenbedrijf.

#8. MVP Toolkit van RevelX

Om onze klanten te helpen hun eigen MVP's te maken, hebben we een MVP Toolkit samengesteld. Het biedt je een kader, een lijst met must reads en een aantal workshop-opzetten, zodat je meteen kunt beginnen met oefenen. Om te bewijzen dat het ontwikkelen van minimum viable products echt werkt, is deze toolkit zelf een MVP! Bij RevelX testen we voortdurend nieuwe manieren om onze kennis, ervaring en expertise te delen. Op dezelfde manier is dit instrument een toonbeeld van werk in uitvoering en we ontvangen dan ook graag feedback.

Noud van Alem verzorgt een keynote tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’. Tijdens dit event, dat op donderdag 22 november 2018 plaatsvindt in Spant! in Bussum, worden de volgende stappen in de digitale transformatie uitgelicht. Op het programma staan actuele onderwerpen als growth hacking, influencer-marketing, blockchain, marketplaces, artificial intelligence, virtual reality en augmented reality.

Noud van Alem is chief growth officer bij growth entrepreneur RexelX.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie