Naar inhoud

Instagram groeit ten koste van Snapchat

Met de introductie van de functionaliteit Stories bieden ook Instagram en WhatsApp de mogelijkheid aan tijdelijk foto’s en video’s te delen met je vrienden. Deze beelden blijven 24 uur beschikbaar, vergelijkbaar met de opties die Snapchat heeft. De groei van dit laatste sociale medium neemt de laatste maanden in rap tempo af. Niet alleen zakt het aantal nieuwe installaties weg, ook het gebruik neemt af. Werd de app in september 2015 nog gemiddeld gedurende 23 dagen per maand gebruikt, in januari 2017 is dit gedaald tot 20 dagen.

Snellere afname groei Snapchat

Dit leert de meeste recente versie van het rapport ‘Dutch Apps Market’, een uitgave van onderzoeksbureau Telecompaper. Het aantal installaties van Snapchat, vooral populair onder jongeren, groeide in november 2016 nog met 67 procent ten opzichte van een jaar eerder. In december was dit 40 procent jaar-op-jaar en afgelopen januari liet nog een stijging van 20 procent zien ten opzichte van januari 2016.

Aansluiting met oudere leeftijdsgroepen

Hiermee lijkt de groei van Snapchat steeds sneller af te nemen. Om nog verder te kunnen groeien, zal de app nu aansluiting moeten vinden met de oudere leeftijdsgroepen. Van de tieners van 12 tot 19 jaar heeft immers al drie kwart de app op zijn of haar smartphone staan. Onder twintigers is dit 50 procent. Vanaf dertig jaar daalt dit percentage snel.

Populariteit gerelateerd aan leeftijd

Behalve Snapchat heeft ook Instagram, de app voor de uitwisseling van foto’s en video's, te maken met een sterk leeftijdsgerelateerde populariteit. Al lijkt deze Facebook-dochter beter in staat om de dertigers en veertigers ook te bereiken. WhatsApp, de populairste app op het terrein van social media en communicatie, is onder alle leeftijdsgroepen ongeveer even populair. Facebook, de nummer 2, toont een beperkte daling naarmate de leeftijd toeneemt.

WhatsApp koploper qua gebruik

Uit het rapport blijkt zoals eerder aangegeven ook dat het gebruik van Snapchat langzaam is afgenomen in de afgelopen 1,5 jaar van gemiddeld 23 naar 20 dagen per maand. In diezelfde periode liet Instagram een tegengestelde trend zien, het gebruik steeg van 17 naar 19 dagen per maand. Ook qua gebruik zijn WhatsApp, 26 dagen per maand, en Facebook, 25 dagen per maand, koplopers.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie