Naar inhoud

Instagram is het vrolijkste sociale netwerk

Meer en meer communiceren wij via sociale media. De dia-avond na de vakantie is vervangen door het delen van vakantiekiekjes via Facebook en Instagram. Opinies worden geuit via Twitter en solliciteren doen we via LinkedIn. Het sociale netwerk waarop mensen de meeste vrolijkheid delen is Instagram. Ook op blogs en Facebook laten we ons relatief positief uit. De reacties op nieuwsartikelen zijn het meest negatief. Vrouwen zijn met name actief op Facebook en de visuele netwerken Instagram en Pinterest. Mannen zijn juist actief op LinkedIn, YouTube en nieuwssites.

Vlakke berichten op Pinterest

Dat leert een onderzoek van Coosto, leverancier van een analysetool voor de sociale media. Zo'n 45 procent van de berichten op Instagram heeft een positief karakter, terwijl slechts 3 procent van de berichtgeving op dit kanaal een negatieve attitude heeft. Op weblogs wordt dezelfde positiviteit gedeeld, maar ook meer negatieve berichten. In de reacties onder artikelen op nieuwssites uiten we de meeste negativiteit. Ongetwijfeld wordt dit bevorderd door de anonimiteit. Pinterest is het meest vlakke netwerk. Daar wordt relatief veel neutrale content gedeeld.

Weinig uitgesproken op Twitter

Op Facebook draagt ongeveer 10 procent van de berichten een negatieve klank, maar daarentegen zien we ook dat bijna 35 procent van de berichtgeving op dit sociale medium positief is. Verrassend is dat we op Twitter minder uitgesproken zijn. Iets meer dan 15 procent van de tweets is positief en ruim 5 procent is negatief. Op LinkedIn hebben we een duidelijkere mening: zo'n 25 procent van de berichten is positief en bijna 10 procent is negatief.

Bedrijven ontdekken sociale media

Vrouwen houden zich relatief veel bezig met visuele sociale netwerken zoals Instagram en Pinterest. Zo'n 35 procent van de actieve gebruikers van deze kanalen is van het vrouwelijke geslacht. Ook Facebook is bij vrouwen in trek. Op dit medium is ongeveer 45 procent van de gebruikers een vrouw en plusminus 35 procent een man. Mannen profileren zich meer via LinkedIn, YouTube en nieuwssites. Opvallend is het toenemende aantal auteurs met een neutrale identiteit in de sociale media. Dit is een duidelijke indicatie dat steeds meer bedrijven en organisaties zich profileren via deze kanalen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie