Naar inhoud

Integratie klantdata verloopt moeizaam bij Nederlandse ondernemingen

Gefragmenteerde klantinformatie vormt voor veel Nederlandse bedrijven het belangrijkste struikelblok in het voeren van een succesvol marketingbeleid. De beelden die hierbij geschetst kunnen worden, variëren van een mozaïek tot een melting pot. Hoewel klantinteractie en verdienmodellen steeds meer digitaliseren, is er vaak nog sprake van datasilo's en is dynamische data niet realtime beschikbaar.

Grootste marketinguitdaging

Dat blijkt uit marktonderzoek van marketingbureau 2bMore. Het gaat om onderzoek onder bedrijven met meer dan 100.000 relaties. 32 procent van de deelnemers aan het onderzoek onderhoudt contact met meer dan 1 miljoen klanten. Het uitbouwen en vasthouden van klanten wordt door 53 procent van de bedrijven als grootste marketinguitdaging gezien, op de voet gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49%). Opvallend is dat de integratie van online en offline data en het personaliseren van outbound marketing met 23 procent een stuk lager op de agenda staat.

Realtime
 personalisatie

Externe communicatiekanalen blijken bij veel bedrijven niet met elkaar geïntegreerd. De grootste groep bedrijven, één op de drie, heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal, zoals bijvoorbeeld direct mail, telemarketing of sms, en 26 procent aan twee andere kanalen. 21 procent van het Nederlandse bedrijfsleven kan niet geïntegreerd werken. Volgens Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore, hindert deze gefragmenteerde manier van werken bedrijven in het behouden van bestaande klanten en in het werven van nieuwe klanten: “Bedrijven die waarde creëren uit data doen twee dingen heel goed. Hun gegevens zijn centraal beschikbaar én ze kunnen deze inzetten via gepersonaliseerde communicatiekanalen.”

Data verzamelen


Het niet centraal beschikbaar zijn van gegevens leidt tot zogeheten datasilo's. Hierdoor zijn bedrijven niet in staat om de effectiefste vorm van marketing – data-driven één-op-één-marketing – handen en voeten te geven. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet. Negen op de tien bedrijven (89%) verzamelen persoonsgegevens en acht op de tien (79%) bewaren gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk (66%), websitestatistieken (64%) en nieuwsbriefstatistieken (60%) worden bijgehouden.

Data-driven marketing

Een grote meerderheid van de bedrijven (79%) vreest de aansluiting met de klant te verliezen als ze blijven achterlopen bij de ontwikkelingen op het gebied van data-driven marketing, blijkt tevens uit het onderzoek. “Het wordt steeds lastiger om klanten te binden en prospects tot verkoop te bewegen”, zegt Van Stiphout. “Bedrijven willen met scherp schieten, maar in de praktijk komt het vaak neer op een schot hagel.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie