Naar inhoud

Interactie complexer door toename aantal digitale marketingkanalen

Het aantal digitale marketingkanalen in Europa is in de afgelopen twee jaar met 10 procent gegroeid. Marketeers maken meer gebruik van touchpoints om de klant te bereiken. Het doel van de uiting bepaalt de keuze van het kanaal dat wordt gebruikt. Search, display en social worden gebruikt voor het opbouwen van merkbekendheid. E-mail wordt vooral ingezet ten behoeve van klantconversie.

Toename aantal digitale marketingkanalen

Deze conclusies mogen getrokken worden uit de nieuwste editie van de Adobe Digital Index (ADI). Deze periodieke publicatie wordt gepresenteerd door de gelijknamige IT-dienstverlener. Aan het onderzoeksrapport ligt een analyse van meer dan 1,3 biljoen paginabezoeken aan meer dan tienduizend websites in Europa en Noord-Amerika ten grondslag. Evident is dat de toename van het aantal digitale marketingkanalen zorgt voor een complexer werkveld.

E-mail het instrument voor de conversie

E-mailmarketingverkeer kent een geleidelijke groei voor zowel mobiel als desktop (8%). De index toont aan dat het een belangrijke rol speelt in het verhogen van de conversie en loyaliteit. Voor mobiel en desktop behaalt e-mail de hoogste ratings van alle geanalyseerde kanalen. Hoewel display traffic via mobiel in Europa afneemt met 10 procent, toont het onderzoek aan dat display bestaande klanten aanmoedigt om terug te keren naar de website. Deze bezoekers zullen 6 keer sneller iets kopen dan bezoekers die niet eerder een aankoop via de website hebben gedaan. Dit geeft de waarde weer van e-mail en display in het onderhouden van klantrelaties.

Zoekmachines de generatoren mobiel verkeer naar website

Mobiel, dat wordt gezien als katalysator van digitale transformatie, wordt steeds vaker door marketeers ingezet om positieve klantervaringen te bieden. De index toont aan dat zoekverkeer belangrijker is geworden dan direct verkeer, omdat de huidige mobiele browsers het zoeken naar content makkelijker maken. De afgelopen twee jaar was er een groei in gebruik van zoekmachines van ongeveer 70 procent, waardoor zoekopdrachten 47 procent van alle mobiele bezoeken in 2015 genereerden. Direct verkeer naar een mobiele website daalde met ongeveer 30 procent. Daarnaast bleek dat verkeer via de sociale media een groei kent van 65 procent, wat bijdraagt aan de groei van mobiel.

Consistente klantbeleving via alle touchpoints

De toename van het aantal kanalen geeft precies weer hoe complex marketinginteractie is geworden. Voor veel marketeers is e-mail nog altijd het beste kanaal voor last touch conversie. Maar het is belangrijk om niet te vergeten dat search, display en social belangrijk zijn voor het opbouwen van merkbekendheid, oftewel first and middle touch”, zegt John Watton, director digital marketing EMEA bij Adobe. “Uiteindelijk gaat het om het opbouwen van een consistente klantervaring, ongeacht het kanaal dat wordt gebruikt. Het handmatig beheren van al deze kanalen is vrijwel onmogelijk, daarom wordt het gebruik van programmatische tools steeds belangrijker voor marketeers.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie