Naar inhoud

Interesse voor de samenwerking tussen mens en robot komt op

Vandaag de dag maakt al 29 procent van de bedrijven in de industrie gebruik van een industriële robot of een servicerobot. Dat leert een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarnaast blijkt uit die studie dat in de bedrijfstakken waar robotisering voor het belangrijkste deel plaatsvindt de ingebruikname van robots geen invloed heeft op het aantal banen. Echter, bij een kwart van de industriële bedrijven die robotica gebruiken, heeft dat wel degelijk gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen.

Toch heeft 95 procent van beslissingsbevoegde managers in de industrie interesse in collaboratieve robots, ook wel cobots genoemd. Dit blijkt uit een onderzoek onder 200 beslissers in Nederlandse bedrijven voor softwareontwerp, technologie, ontwikkeling, programmering, IT en software. Het is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau OnePoll in opdracht van reichelt elektronik, een distributeur van elektronica en IT-technologie. Cobots zijn robots die samenwerken met mensen en ze zijn – in tegenstelling tot robots – gericht op de ondersteuning van menselijke werkzaamheden. Door de introductie van cobots kunnen juist nieuwe banen worden gecreëerd.

De introductie van cobots

De meerderheid van de Nederlandse bedrijven (53%) maakt nog geen gebruik van robots. Redenen die hiervoor worden gegeven, zijn met name de te hoge aanschafkosten (46%), de mogelijke incompatibiliteit met bestaande systemen (33%) en het gebrek aan interne kennis en kunde (32%). Meer dan de helft van de respondenten (55%) geeft echter aan in de komende twaalf maanden voornemens te zijn nieuwe robots aan te schaffen of bestaande roboticaoplossingen uit te breiden.

Van de ondervraagden die geïnteresseerd zijn in cobots, is ongeveer de helft (47%) van plan om in de komende twaalf maanden al collaboratieve robots binnen het bedrijf te introduceren, waardoor nieuwe banen gecreëerd worden. De cobots kunnen impact hebben in verschillende industrieën en de manier waarop gewerkt wordt, omdat mensen dan samen met robots werken in plaats van dat medewerkers zelf al het werk doen.

Meer productiviteit en minder fouten

De belangrijkste redenen voor de inzet van robots zijn het vergroten van productiviteit (50%), het uit handen nemen van zware taken voor medewerkers (45%) en het risico op fouten terugdringen (42%). Met name voor fysiek zware en gevaarlijke taken kiezen organisaties voor robots, maar deze worden ook voor testdoeleinden ingezet. Daarnaast zijn robots die geen zwaar werk overnemen maar bijdragen aan betere resultaten door scholing en training populair. 69 procent van de respondenten heeft interesse in educatieve robots.

“Met de automatisering en de robotica kunnen bedrijven zien dat taken snel en efficiënt worden uitgevoerd”, zegt Tobias Thelemann, productmanager bij reichelt elektronik. “Ondanks enkele uitdagingen zijn we ervan overtuigd dat de trend naar meer automatisering door het gebruik van robots en soortgelijke technologieën zich ook in 2020 voortzet. De markt ontwikkelt zich snel en er zijn steeds meer oplossingen die ook betaalbaar zijn voor middelgrote bedrijven.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie